Stampen Medias vd: "Jag är stolt och tacksam över mina medarbetare"

2016-02-18 15:15 Anton Äng  

Stampens samtliga fjorton titlar gick bättre resultatmässigt än året innan, framförallt GP och Hallandsposten. Stampen Media gick från minus sex miljoner 2014 till ett operativt resultat på 47 miljoner kronor 2015.

Som Dagens Media tidigare berättat gör Stampen ett bra 2015. Stampenkoncernen redovisar ett rörelseresultat om 153 miljoner kronor för 2015 och Stampen Media gör ett operativt resultat på 47 (-6) miljoner kronor för 2015 – justerat för omstruktureringskostnader.

Johanna Öberg är affärsområdeschef och vd för Stampen Media.

– Jag är väldigt stolt och tacksam över mina medarbetare att vi har lyckats vända på detta. Vi har haft fantastiska resultat 2015. När vi började redovisa totalsiffror på Kia-index har Stampen seglat upp på fjärde plats med drygt fyra miljoner unika besökare per vecka. Vi gör fantastiska resultat digitalt, säger hon och fortsätter:

– Tack vare konstnadsbesparingar, rationaliseringar och effektiviseringar har det gått bra för oss. Vi har bland annat ett nytt tryck- och distrubutionsavtal som vi är nöjda med. Sen har vi minskat personalstyrkan. När det gäller annonsintäkter för print har vi tappat ungefär 100 miljoner kronor.

Vad kommer ni jobba med nu och i framtiden?

– På kort sikt måste vi lyckas med den ädla konsten att gasa och bromsa samtidigt. Vi måste jobba med vår upplaga och jobba med prisjusteringar och lojalitetsprogram som kommer få effekt. Printannonser kommer att fortsätta sjunka, men vi måste fortsätta att ta marknadsandelar där och fokusera på våra digitala intäkter. Vi har ökat kraftigt på mobilsidan och kommer fortsätta att öka. Vi har gjort mycket förarbeten 2015 som vi kommer se effekterna av nu under året. Vi ser fram emot ett ännu bättre 2016.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt