Skräckfilmsfestival kuppar SvD

2015-05-19 14:41 Andreas Gabrielsson  

Dopannonsen i Svenska Dagbladet bjuder in till dop av djävulens barn. Bakom annonsen står skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest.

Bilden på djävulsbebisen från Svenska Dagbladets familjesida har blivit en snackis i sociala medier. Lucys hår, som formar talet 666, och e-mailadressen rehtom.snatas, som blir "satans mother" baklänges, har fått många att undra.

– Jag har nog aldrig sett något liknande. Tyvärr har det brustit i våra rutiner, man har inte reagerat på det här och det var ju synd. Vi ska se till att det inte händer igen, säger SvD:s informationschef Björn Hygstedt till Aftonbladet.

Bilden är en annons för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest, en festival som också tidigare har gjort sig känd för sina annorlunda marknadsföringsmetoder.

Under förra årets Guldnyckeln tog skräckfilmsfestivalens dåvarande kampanj guld i kategorin "underhållning" och silver i kreativitetspriset. Kampanjen byggde då på att festivalens medlemmar blev inbjudna med ett hotfullt mms där någon skickade en bild på medlemmarnas hem och skrev att de var i deras vardagsrum.

Kampanjen var framtagen av Saatchi & Saatchi.

– Marknadsföring är otroligt viktigt för oss, det är långsiktigt. Festivalen är medlemsinriktad, men vissa år gör vi stora festivaler där det är fritt fram för vem som helst att komma, och då är det viktigt att vi inte blir bortglömda under tiden, sa Roger Glassel, ansvarig för skräckfilmsfestivalen till Dagens Media då.

På sin Facebook-sida länkar Roger Glassel idag till Aftonbladets artikel om "satasbarnet", och skriver:

– Hm...

Dagens Media har sökt Gustav Egerstedt, creative director på Saatchi & Saatchi.

LÄS OCKSÅ:

Skräck-sms kan vinna i Mobile

Skräck-mms gav guld och silver 

Andreas Gabrielsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt