Schibsted: "Vi garanterar 100 procent viewability"

2016-02-16 16:20 Erik Wisterberg  

I vanliga fall kan så mycket som 7 av 10 annonsvisningar vara skräp. Nu lanserar Schibsted en annonsprodukt som ska garantera att alla betalda annonsvisningar faktiskt går att ses.

Vid sidan av adblockers och blufftrafik är ”viewability” ett av mediebranschens hett omdiskuterade ämnen. Det handlar, kort sagt, om hur många av de annonsexponeringar som tekniskt har möjlighet att ses av mottagaren. En ansenlig del av annonsexponeringarna riskerar att hamna utanför det område som visas i din datorskärm eller mobildisplay. Trots det får många annonsörer likväl betala för spillet.

På Schibsted, som äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, varierar andelen annonsexponeringar som faller utanför skärmen kraftigt beroende på vilket annonsformat det handlar om.

– Det är svårt att säga något generellt, men vi ser viewabilitysiffror på allt mellan 30-90 procent, säger Johan Åsén, produktdirektör på Schibsted Sales & Inventory, till Dagens Media.

I ett försök att blidka kritiska annonsörer, och på så sätt kapa åt sig en större del av den digitala annonskakan, lanserar Schibsted nu en digital annonsprodukt med leveransgaranti.

Schibsted garanterar 100 procent ”viewability”.

– Vi kommer bara att räkna annonsexponeringen när den visas, säger Johan Åsén.

Hur mycket extra kommer det att kosta?

– Det är svårt att säga generellt. Men vi har ett påslag jämfört med vår ordinarie annonsförsäljning eftersom det är vi som tar risken.

För en panoramaannons som i vanliga fall kostar 250 cpm hamnar priset på 270 cpm.

Leveransgarantin ska erbjudas för Schibsteds annonsprodukt RON Premium. Det är en digital annonspaketering som innebär exponering på sajter och appar som Aftonbladet.se, Blocket.se, Theyouway.se, Omni.se, Klart.se och Tv.nu med flera.

Som kriterium för om en annons faktiskt har visats eller inte använder Schibsted branschorganisationen IAB:s definition. För att en annonsvisning ska räknas krävs att 50 procent av annonsen ska ha varit synlig på skärmen i minst en sekund.

För mobilen, där en gemensam definition saknas, används tills vidare samma definition.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>