Så mycket betalar Schibsted för Servicefinder

2016-10-20 09:29 Hanna Frick  
Schibsted Sverige samlar och koncentrerar sin satsning på native och branded content inom ramen för koncernövergripande Schibsted Content Marketing Studio.

UPPDATERAD. Redan 2011 köpte Schisbted Sverige 70 procent aktierna i bolaget Servicefinder – nu har Schibsted förvärvat resten. Enligt uppgifter till Breakit har Schibsted köpt ut Servicefinder-grundarna till en värdering på 300-320 miljoner kronor.

För fem år sedan förvärvade Schisbted Sverige 70 procent av aktierna i bolaget Servicefinder, nu köper Schibsted upp resten av aktierna i bolaget.

– Det är ett naturligt steg för Schibsted att förvärva hela Servicefinder. Det finns mycket växtkraft i företaget och nu ska vi utveckla verksamheten än mer. Jag ser också stora möjligheter att samarbeta tätare med andra bolag inom Schibstedkoncernen. På så vis kan vi göra det ännu enklare för privatpersoner och företag att köpa och sälja tjänster, säger Martin Frey, Business Area Manager på Schibsted Marketplaces i ett pressmeddelande.

Vad köpeskillingen landar på avslöjas inte i pressmeddelandet – men enligt uppgifter till Breakit har Schibsted köpt ut Servicefinder-grundarna till en värdering på 300-320 miljoner kronor. Vilket innebär 10 gånger årsvinsten.

Det skulle innebära att företagets tre grundare Jeffrey Singh, Vishal Nanda och Aleksandar Goga i dag får dela på 90 miljoner kronor.

Vishal Nanda, medgrundare och marknadschef på Servicefinder, har inte velat kommentera Breakits uppgifter.

Grundarna kommer att jobba kvar på Servicefinder under en överlämningsperiod innan en ny ledning tillsätts.

Rekryteringen av en ny vd kommer att påbörjas omgående. Under tiden går Sofia Krook in som tillförordnad vd, utlånad av Schibsted Sales and Inventory (SSI). Sofia Krook sitter i dag i styrelsen för Servicefinder.

– Vi har varit med sedan starten så givetvis är det med visst vemod vi lämnar bolaget, men vi är samtidigt mycket nöjda med affären. Vi är övertygade om att Schibsted är rätt ägare på lång sikt och att det finns stora möjligheter att utveckla verksamheten vidare inom Schibsteds ekosystem, säger Vishal Nanda, marknadschef på Servicefinder i ett pressmeddelande.

Servicefinder startade sin verksamhet 2006 av och har tio år senare förmedlat över 400 000 uppdrag till ett sammanlagt värde av åtta miljarder kronor, enligt bolaget själva.

I dag har Servicefinder 40 anställda i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Örebro.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt