"Roligt att experterna uppskattar det vi gör"

2016-03-14 14:27 Anton Äng  
SvD:s annonsavdelning är nominerad till "Årets marknadsorganisation". Foto: SvD

Flera nya annonsprodukter som lett till ökade digitala intäkter, det är en av anledningarna till att SvD:s annonsavdelning nu är nominerad till Årets Marknadsorganisation i Årets dagstidning.

Svenska Dagbladets satsningar på att förnya sina annonser kan nu komma att prisas.

– Det känns fantastiskt roligt att experterna uppskattar det vi gör. Vi har ett väldigt fint år bakom oss. Ett positivt årsresultat med ett antal nya annonsprodukter, där den digitala försäljningen har tagit fart, vilket är viktigt för en morgontidning som svenskan, säger Peter Oskarsson, affärsutvecklings- och digitalchef på SvD.

En av huvudorsakerna till nomineringen tror han är den nya sajten som SvD lanserade under förra året. I samband med den nya lanseringen gjorde man även en stor satsning på native content. Ett exempel på detta är det mobilanpassade native-format där annonser fälls ut i SvD:s flöde. Ett annat format som juryn lyfter upp är det så kallade long read-formatet.

– Vi släppte vår nya sajt förra året som direkt blev en snackis. Den blev en frisk fläkt som uppskattades. Vi har en stor integrerad satsning på native, där long read är en vidareutveckling, säger Pierre Bergström, försäljningsdirektör.

Robin Nilsson, kommersiell direktör:

– Native är ju inte något nytt egentligen utan det har funnits ett tag. Men det vi har gjort är att vi har lyckats träffa rätt med att kombinera long read eller branded story som vi också säger, med native annonser. Där har vi hittat ett hål i marknaden.

Peter Oskarsson säger att SvD har lyckats att testa nya grepp som andra inte har. Under året har man bland annat lanserat nya annonsformat, som innebar att SvD tar betalt av annonsören först när ett visst antal sekunder av innehållet visats. SvD var först ut bland svenska medier att sälja annonsutrymme med tid som valuta.

– Lanseringarna av våra nya produkter är ett visst mått på vårt värde. Vi har jobbat aktivt de senaste fyra åren där vi säljer annonser på tid. Vi ville göra sajten renare och förbättra de redan bra värdena vi hade. Vi har också ökat våra digitala intäkter med 28 procent totalt. Det är jätteroligt och en fantastisk utveckling. Det är dock fortfarande stor slagsida för print. Totalt uppgick alla intäkter till 962 miljoner kronor, men då räknas alla prenumeranter in.

Hur kommer ni fira om ni vinner?

– Med champagne!

Här kan du anmäla dig till galan som i år är på Berns salonger den 15 mars.

Läs mer om Årets dagstidning i Dagens Media nummer 5, 2016.

Här är alla nominerade till årets dagstidning 2016

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Expressen

"Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting."

Nerikes Allehanda

"Tidningen har bestämt sig – den regionala publiken ska få det bästa i alla tänkbara kanaler. Kreativt utvecklade appar drar in både intäkter och olika publiker från kultur till sport. Redaktionens ser till att resurserna räcker till både fördjupning, granskning och bildjournalistik. Att rörelsemarginalen ökar i tider av en svår dagspressekonomi, inte minst tack vare en bättre säljorganisation, visar att NA, tar matchen och blir största lokaltidningen i sociala medier utanför storstäderna."

Nyheter 24

"Nyheter 24 lyckas fånga ungas intresse för ständig nyhetsuppdatering i text och TV. Kunskapen om hur relevant innehåll och digital logik gifter sig leder till att egna trafikrekord slås gång på gång. Publiken släpper sällan taget om mobilen och Nyheter 24 vilket visar nyhetskanalens användbarhet för en eftertraktad målgrupp. Nyheterna tas vidare i debatter med både läsarna och etablerade skribenter och quiz. Nyheter 24 har blivit en viktig plantskola och lär löpande upp journalister och utvecklare som värvas till andra medier. Årets ekonomiska vändning imponerar – liksom att företaget bygger upp ungas behov och intresse för nyhetsrapportering. Nyheter 24 har också visat förmåga att rätta till fel och be om ursäkt när snabbheten stått i vägen för omdömet."

Kerstin Brunnberg, juryordförande:

– Man kan lätt förfalla i dystopiska tankar kring mediehusens och tidningsföretagens framtid. Att vara juryledamot gör att man byter till optimism och tillförsikt när man ser hur journalistiken i nära samarbete med digitaliseringens möjligheter, big data, sälj, marknadsföring, läsar- och tittarkontakter och skickliga kolleger, har en enastående framtid och viktig roll hos dagens och morgondagens publik.

Årets Redaktion

Aftonbladet Breaking News

"Aftonbladet utsatte sig för en grundlig genomlysning av den egna verksamheten. Ett av de tydligaste resultaten var Breaking news-redaktionen som gång på gång under 2015 har visat sig som nyhetsledare med både snabbhet, fingertoppskänsla och kvalitet. Detta har möjliggjorts av en innovativ organisation där medarbetarna har stort eget ansvar och bemannar redaktionen dygnet runt."

Dagens Nyheter

"DN har lyckats genomföra ett omfattande förändringsarbete och samtidigt förädla den publicistiska kärnan med nytänkande i flera kanaler; digitalt, på papper och live. Med en strategisk kompetenssatsning har redaktionen attraherat profiler som har gett DN ännu starkare genomslag. Mitt i utvecklingsarbetet hävdar tidningen med framgång sin bildjournalistik och tidningsdesign."

Västerbottens-Kuriren

"Västerbottens-Kuriren har en unikt stark position på sin hemmamarknad, framför allt digitalt. Redaktionen tänker nytt och utvecklar nya metoder och produkter, som exempelvis Affärsliv24 och Lövenappen. VK står själva och står starka."

Anders Ahlberg, juryordförande:

– Det var som vanligt mycket roligt att jobba med att finna de redaktioner som presterar bäst. Tuffa tider är svåra utmaningar - men en del låter sig vässas av dem och svarar med stor kreativitet. Att se sådant är starkt inspirerande.

Årets Marknadsorganisation

Dagens Nyheters marknadsavdelning

"Året då den digitala prenumerationsaffären togs på allvar vilket ledde till en fördubbling av antalet digitala prenumerationer. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visa DN prov på ny innovation och mod."

Mediekompaniet "MK-rapporten"

"Med sin satsning på MK-rapporten har Mediekompaniet lyft sin dialog med annonsörer och kunder och på så sätt vunnit stark trovärdighet som borgar för nya investeringar för sina tidningar och plattformar."

Svenska Dagbladets annonsavdelning

"Under året har man lanserat ett antal nya annonsprodukter som lett till en fin ökning av de digitala intäkterna. Ett exempel på kreativ annonsutveckling är formatet Long read där man banar väg för en ny typ av samarbeten med olika varumärken."

Årets Kampanj

Under täcket – IKEA, Nyheter 24-gruppen

"Med ett grundligt förarbete, klok analys och insiktsstyrd lösning presenterar Nyheter 24 en framåtlutad satsning som är på mottagarens villkor. Istället för att tala om var tittaren ska dansa, bjuder de upp till dans 24 timmar om dygnet. Kunden får ett givet och naturligt fönster som blir en del av produktionen på ett väldigt naturligt sätt. Därtill ett resultat långt över förväntningarna."

Motorklubben - Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio

"Med ett övergripande crossplattformserbjudande tar Expressen Studio med sin kund och sina tittare på ett rally långt utanför kundens traditionella marker.  Lösningen skapade dessutom en ny efterfrågan på online-TV som ligger som viktig grund för Expressen totala TV-satsning."

Gula båtarna – Schibsted

"I en våg av fantastiskt fina hjälpinsatser för Europas största flyktingkatastrof, går Schibsted från ord till handling i en satsning som rent konkret räddat tusentals liv. Genom att samla kraft hos alla sina bolag involveras en stor del av Sveriges befolkning i en hjälpinsats som när många lämnat fältet, faktiskt fortfarande är kvar."

Anna Rastner, juryordförande:

– Det är tydligt att det händer så mycket spännande nu i utvecklingen av nya sätt att nå användare. Det har varit ett svårt, roligt och inspirerande arbete att sålla bland bidragen. De nominerade bidragen har överraskat oss på ett mycket positivt sätt och de uppfyller våra krav med råge.

Årets Idé

Kit

"Den ökade konsumtionen av nyheter genom mobila och sociala kanaler skapar såväl möjligheter som hot. Kit har tagit fasta på denna växande trend och har antagit utmaningen att skapa och distribuera kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. De vill göra annorlunda och har genom sin vision påbörjat en långsiktig och mycket spännande resa."

Blank Spot Project

"När pengarna inte räcker till på redaktionerna så får man komma på nya sätt att lösa finansieringen. Blank Spot Project är ett viktigt initiativ som visar att medborgarfinansierad journalistik fungerar och att det finns hopp för en fördjupad utrikesjournalistik från platser som annars hamnar utanför radarn."

MittMedias hyperlokala appar

"Med MittMedias nya appar så ökar relevansen för såväl läsarna som annonsörerna, det är hyperlokalt på riktigt. Apparna har fått ett positivt mottagande och har på kort tid överträffat uppsatta mål. Genom smarta automatiseringar och en egenutvecklad plattform så går det även att skala obegränsat. Enkelt och genialt."

Cecilia Beck-Friis, juryordförande:

– Det är bra och viktigt att det lyfts fram en ny kategori i år där man premierar idéer och förnyelse. Vi har haft förmånen att gå igenom många bra bidrag som visar på en otrolig drivkraft och kreativitet. Diskussionerna har gått varma, de har inte alltid varit enkla, men vi tycker att vi har landat ned i tre bra nomineringar som alla står för idérik förnyelse, som bryter ny mark och utvecklar branschen.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>