Printrådgivarna om nya DN

2011-09-19 08:02  

Dagens Nyheter har jobbat med den stora omgörningen i drygt ett år och i morse var det premiär. Så här tycker printrådgivarna om den nya designen.

Ekonomin har flyttats in i a-delen medan Stockholm fått en egen bilaga. Det är några av nyheterna som sticker ut efter Dagens Nyheters stora omgörning.

Bland printrådgivarna är reaktionerna mestadels positiva.

– Spontant tycker jag att den ser bra ut, men jag har inte hunnit djupläsa den ännu. Det känns väl genomtänkt, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

Hon hyllar också den nya Stockholmsdelen:

– De håller vad de lovar med en rejäl Stockholmsdel och det känns att Stockholmsnyheterna får större fokus, vilket jag tror är en riktig satsning som efterfrågas. Jag tycker också att ekonomin passar bra i ettan.

Även annonsutrymmet har ändrats:

– En förändring på annonssidan är att de inte har lika mycket detaljistannonser i första delen, vilket är lite ovant. Det har satsat på att flytta dem till de andra delarna för att istället ha in mer varumärkeskampanjer i ettan.

Beatrice Åberg är printchef på Mindshare:

– Min första känsla är att det kommer ta ett tag att vänja sig vid det nya typsnittet, trots att jag sett det tidigare. Det är samma med Stockholmsdelen, säger hon.

Frida Åberg håller med:

– En ny grafisk form tar alltid lite tid att vänja sig vid, men den kändes ganska ren och bra.

Beatrice Åberg tycker att förändringen är till det bättre.

– Men man får så klart känna efter hur hela veckans delar känns. Det som är väldigt tydligt är att de har lyssnat på läsarna vilket bör göra att många läsare kommer att vara nöjda med tidningen, säger hon.

Dante Thomsen

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt