Morgonpressens digitala intäkter ökar – men print rasar

2017-05-17 13:59 Mathias Asplund  

De digitala intäkterna ökade med 2,1 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året, enligt TU. Samtidigt rasade annonsintäkterna från papperstidningarna med 13,5 procent.

Landsortspressen ökade mest, 3,8 procent, medan storstadspressen ökade med mer blygsamma 0,8 procent, enligt ny kvartalsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

Totalt för morgonpressen handlar det om 191 miljoner kronor i digitala annonsintäkter.

– De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-tv växte också och det särskilt inom landsortspressen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.

Men raset fortsätter för morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan, nu med hela 13,5 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt