Mittmedia över 2 miljarder

2016-02-22 13:24 Madeleine Östlund  
Thomas Peterssohn, koncernchef Mittmedia. Foto: Janne Næss.

Sammanslagningen med Promedia bidrar till en ökad omsättning i Mittmedia.

Förvärvet av hela Promedia, men även digitalbyrån Adeprimo, bidrar till en kraftig intäktsökning under 2015 för Mittmedia-koncernen.

Omsättningen landar på 2 085 (1 445) miljoner kronor.

Rörelseresultatet ökar till 137 miljoner kronor 2015 jämfört med 114 miljoner kronor 2014. I resultatet ingår omstruktureringskostnader och andra engångsposter om 46 miljoner kronor.

Exklusive engångsposterna skrivs rörelseresultatet till 183 (134) miljoner kronor. Marginalen är därmed oförändrad på 9 procent.

– Jag är glad över att vi klarar att prestera en god lönsamhet samtidigt som det stormar i tidningsbranschen. Vi fortsätter att omstrukturera våra verksamheter, ställa om till en digital affär och samtidigt tjäna pengar, säger Thomas Peterssohn, vd och koncernchef i Mittmedia, i ett pressmeddelande.

Men samtidigt faller koncernens annonsintäkter med totalt 8 procent. Print tappar 11 procent, men de digitala annonsintäkterna ökar med 9 procent.

Annonsintäkterna för radioverksamheten ökar med 15 procent. Radio, gratistidningar och digitalt står nu för 25 procent av koncernens annonsintäkter.

Abonnemangsintäkterna ökade med 1 procent.

I Mittmedia ingår bland annat 28 lokala morgontidningar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>