Mittmedia: "En bra teknisk lösning blandat med bra content"

2016-03-11 13:40 Anton Äng  

Ett fantastiskt lagarbete. Det är anledningen till att Mittmedia är nominerade till årets idé på galan ”Årets dagstidning 2016”. ”Utan bra content är våra appar värdelösa”, säger Markus Sandin, produktägare på Mittmedia.

Mittmedias hyperloka appar kan om en vecka stå som vinnare i årets idé Årets dagstidning 2016. Juryn benämner idén som "Enkel och genial".

Många kritiska röster har hörts om att lokala nyheter fått stryka på foten när Mittmedias satsar digitalt.

Men efter lanseringen av de hyperloka apparna har kritikerna tystat något. Markus Sandin är mannen bakom idén som har blivit en stor succé enligt Mittmedia själva. Apparna lanserades i november, men började marknadsföras först i januari.

– Det känns jätteroligt att vi har blivit nominerade. Men det är inget jag går och funderar på för jag har inget fokus på priser. Jag hade till och med glömt bort att vi skickade in ett tävlingsbidrag, säger Markus Sandin. Han tror att anledningen till att man blivit nominerad är att man visar att man tar lokaljournalistiken på allvar.

– Vi använder en utvecklad och lokal teknik och jag hoppas att vi är nominerade för att vi visar att vi tar lokal journalistik på allvar. Appen är ännu mer lokal än vad papperstidningen är.

Målet var att i början av mars ha 65 000 användare. En siffra man har passerat med råge.

–Vi har över 100 000 användare för tillfället så det är otroligt roligt, över all förväntan. På två veckor slog vi de mål satte upp på förhand. Trots detta så finns det mycket som redan nu kan förbättras. Vi kommer snart att lansera en ny version som ska förenkla det för användaren. Vi ska bland annat dela in landet i mer naturliga områden.

Idén till appen har Markus Sandin enligt honom själv gått och burit på en längre tid.

– Jag har tänkt på den här idén länge nu. Ända sedan vi annonserade vår plattform. Jag tänkte för mig själv att detta måste kunna gå att göra något smart på. Geopushar gör att vi kan skicka pushnotiser på kvartersnivå, säger han och berättar om den största anledningen till att apparna blivit en sådan succé:

– Det är helt klart ett lagarbete detta. Jag är oerhört stolt över vårt team som gjort detta möjligt. Trots att vi inte är så många som har utvecklat appen så är det alla som jobbar på Mittmedia som är delaktiga i detta. Det är ett stort lagarbete. Utan bra content så är appen värdelös. Då spelar det ingen roll hur bra byggd den är. Det är en smart teknisk lösning

Hur kommer ni fira om ni vinner?

– Vi i teamet får väl ta en after-work och ha det lite trevligt!

Här kan du anmäla dig till galan som i år är på Berns salonger den 15 mars.

Läs mer om Årets dagstidning i Dagens Media nummer 5, 2016.

Här är alla nominerade till årets dagstidning 2016

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Expressen

"Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting."

Nerikes Allehanda

"Tidningen har bestämt sig – den regionala publiken ska få det bästa i alla tänkbara kanaler. Kreativt utvecklade appar drar in både intäkter och olika publiker från kultur till sport. Redaktionens ser till att resurserna räcker till både fördjupning, granskning och bildjournalistik. Att rörelsemarginalen ökar i tider av en svår dagspressekonomi, inte minst tack vare en bättre säljorganisation, visar att NA, tar matchen och blir största lokaltidningen i sociala medier utanför storstäderna."

Nyheter 24

"Nyheter 24 lyckas fånga ungas intresse för ständig nyhetsuppdatering i text och TV. Kunskapen om hur relevant innehåll och digital logik gifter sig leder till att egna trafikrekord slås gång på gång. Publiken släpper sällan taget om mobilen och Nyheter 24 vilket visar nyhetskanalens användbarhet för en eftertraktad målgrupp. Nyheterna tas vidare i debatter med både läsarna och etablerade skribenter och quiz. Nyheter 24 har blivit en viktig plantskola och lär löpande upp journalister och utvecklare som värvas till andra medier. Årets ekonomiska vändning imponerar – liksom att företaget bygger upp ungas behov och intresse för nyhetsrapportering. Nyheter 24 har också visat förmåga att rätta till fel och be om ursäkt när snabbheten stått i vägen för omdömet."

Kerstin Brunnberg, juryordförande:

– Man kan lätt förfalla i dystopiska tankar kring mediehusens och tidningsföretagens framtid. Att vara juryledamot gör att man byter till optimism och tillförsikt när man ser hur journalistiken i nära samarbete med digitaliseringens möjligheter, big data, sälj, marknadsföring, läsar- och tittarkontakter och skickliga kolleger, har en enastående framtid och viktig roll hos dagens och morgondagens publik.

Årets Redaktion

Aftonbladet Breaking News

"Aftonbladet utsatte sig för en grundlig genomlysning av den egna verksamheten. Ett av de tydligaste resultaten var Breaking news-redaktionen som gång på gång under 2015 har visat sig som nyhetsledare med både snabbhet, fingertoppskänsla och kvalitet. Detta har möjliggjorts av en innovativ organisation där medarbetarna har stort eget ansvar och bemannar redaktionen dygnet runt."

Dagens Nyheter

"DN har lyckats genomföra ett omfattande förändringsarbete och samtidigt förädla den publicistiska kärnan med nytänkande i flera kanaler; digitalt, på papper och live. Med en strategisk kompetenssatsning har redaktionen attraherat profiler som har gett DN ännu starkare genomslag. Mitt i utvecklingsarbetet hävdar tidningen med framgång sin bildjournalistik och tidningsdesign."

Västerbottens-Kuriren

"Västerbottens-Kuriren har en unikt stark position på sin hemmamarknad, framför allt digitalt. Redaktionen tänker nytt och utvecklar nya metoder och produkter, som exempelvis Affärsliv24 och Lövenappen. VK står själva och står starka."

Anders Ahlberg, juryordförande:

– Det var som vanligt mycket roligt att jobba med att finna de redaktioner som presterar bäst. Tuffa tider är svåra utmaningar - men en del låter sig vässas av dem och svarar med stor kreativitet. Att se sådant är starkt inspirerande.

Årets Marknadsorganisation

Dagens Nyheters marknadsavdelning

"Året då den digitala prenumerationsaffären togs på allvar vilket ledde till en fördubbling av antalet digitala prenumerationer. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visa DN prov på ny innovation och mod."

Mediekompaniet "MK-rapporten"

"Med sin satsning på MK-rapporten har Mediekompaniet lyft sin dialog med annonsörer och kunder och på så sätt vunnit stark trovärdighet som borgar för nya investeringar för sina tidningar och plattformar."

Svenska Dagbladets annonsavdelning

"Under året har man lanserat ett antal nya annonsprodukter som lett till en fin ökning av de digitala intäkterna. Ett exempel på kreativ annonsutveckling är formatet Long read där man banar väg för en ny typ av samarbeten med olika varumärken."

Årets Kampanj

Under täcket – IKEA, Nyheter 24-gruppen

"Med ett grundligt förarbete, klok analys och insiktsstyrd lösning presenterar Nyheter 24 en framåtlutad satsning som är på mottagarens villkor. Istället för att tala om var tittaren ska dansa, bjuder de upp till dans 24 timmar om dygnet. Kunden får ett givet och naturligt fönster som blir en del av produktionen på ett väldigt naturligt sätt. Därtill ett resultat långt över förväntningarna."

Motorklubben - Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio

"Med ett övergripande crossplattformserbjudande tar Expressen Studio med sin kund och sina tittare på ett rally långt utanför kundens traditionella marker.  Lösningen skapade dessutom en ny efterfrågan på online-TV som ligger som viktig grund för Expressen totala TV-satsning."

Gula båtarna – Schibsted

"I en våg av fantastiskt fina hjälpinsatser för Europas största flyktingkatastrof, går Schibsted från ord till handling i en satsning som rent konkret räddat tusentals liv. Genom att samla kraft hos alla sina bolag involveras en stor del av Sveriges befolkning i en hjälpinsats som när många lämnat fältet, faktiskt fortfarande är kvar."

Anna Rastner, juryordförande:

– Det är tydligt att det händer så mycket spännande nu i utvecklingen av nya sätt att nå användare. Det har varit ett svårt, roligt och inspirerande arbete att sålla bland bidragen. De nominerade bidragen har överraskat oss på ett mycket positivt sätt och de uppfyller våra krav med råge.

Årets Idé

Kit

"Den ökade konsumtionen av nyheter genom mobila och sociala kanaler skapar såväl möjligheter som hot. Kit har tagit fasta på denna växande trend och har antagit utmaningen att skapa och distribuera kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. De vill göra annorlunda och har genom sin vision påbörjat en långsiktig och mycket spännande resa."

Blank Spot Project

"När pengarna inte räcker till på redaktionerna så får man komma på nya sätt att lösa finansieringen. Blank Spot Project är ett viktigt initiativ som visar att medborgarfinansierad journalistik fungerar och att det finns hopp för en fördjupad utrikesjournalistik från platser som annars hamnar utanför radarn."

MittMedias hyperlokala appar

"Med MittMedias nya appar så ökar relevansen för såväl läsarna som annonsörerna, det är hyperlokalt på riktigt. Apparna har fått ett positivt mottagande och har på kort tid överträffat uppsatta mål. Genom smarta automatiseringar och en egenutvecklad plattform så går det även att skala obegränsat. Enkelt och genialt."

Cecilia Beck-Friis, juryordförande:

– Det är bra och viktigt att det lyfts fram en ny kategori i år där man premierar idéer och förnyelse. Vi har haft förmånen att gå igenom många bra bidrag som visar på en otrolig drivkraft och kreativitet. Diskussionerna har gått varma, de har inte alltid varit enkla, men vi tycker att vi har landat ned i tre bra nomineringar som alla står för idérik förnyelse, som bryter ny mark och utvecklar branschen.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>