Metro säljs – får samma ägare som Realtid

2017-02-15 08:12  

UPPDATERAD. Qvibergbolaget Custos köper Metro, betalar 50 miljoner kronor för svenska verksamheten.

Qvibergsfären är sedan tidigare stor ägare i bolag som Bilia, Fabege, SEB och Oriflame.

I december köptes 25 procent av sajten Realtid via investmentbolaget Custos. Samma bolag köper nu Metros svenska del av Kinnevik.

– Hela Metros kultur bygger på att överraska och göra nya affärer som skakar om branschen, det här passar perfekt med våra ambitioner inom media, säger Christen Ager-Hanssen, vd för Custos.

Mats Qviberg, delägare i Custos:

– Jag ser att det finns stora möjligheter att utveckla affärerna inom media. Media är en mogen bransch, mitt i ett paradigmskifte. I och med den digitala utvecklingen ser jag goda möjligheter för oss, säger han i ett pressmeddelande.

Leif Eliasson, vd för Metro till Dagens Media:

– Det är spännande att få in en ny ägare och bli uppköpta av någon med bra kapital och med fokus på Sverige som marknad jämfört med Kinnevik som har en global närvaro, säger han och fortsätter:

– Det är inte frågan om något rationaliseringscase, utan Custos vill ge sig in i mediebranschen och ser möjligheter. Det är positivt att få in en ägare som vill satsa och som vill göra avtryck med tanke på hur det ser ut just nu. 

Enligt Metros vd landade köpeskillingen på 50 miljoner kronor, vilket gör köpet till Custos största affär hittills.

Därför säljer Kinnevik Metro

Försäljningen av Metro ligger i linje med Kinneviks strategi att fokusera sin portfölj på större digitala konsumentvarumärken.

–Vi har idag en portfölj med över 30 innehav. Vi vill fokusera våra resurser på ett färre antal bolag inom digitala konsumentverksamheter. Försäljningen av Metro är en del i den resan, säger Joakim Andersson, tillförordnad vd för Kinnevik, till Dagens Media.

Var det ett lätt beslut att sälja Metro?

– Vi har utvärderat alternativet under en tid. De tryckta tidningarna har haft en ganska tuff utveckling den senaste tiden och vi har kommit fram till att det här var det bästa alternativet.

Fokus på digitala konsumentvarumärken, vad kan det komma innebära framöver?

– Vi kommer fortsätta att se över alternativen för vissa av våra bolag men även investera i nya spännande bolag som kompletterar de vi har. Vi utvärderar kontinuerligt våra bolag och fokus kommer ligga på digitala och konsumentnära bolag. Exempel på det är våra senaste investeringar i healthtech-bolaget Babylon och amerikanska fintech-bolaget Betterment.

Eric Ljunggren är chefredaktör på Metro:

"Spännande! Vi ser fram emot att tillsammans med de nya ägarna fortsätta att utveckla Metro, som ett av Sveriges största mediehus. I nuläget förändras ingenting. Vi har en plan och en budget för 2017. Det är business as usual", skriver han till Dagens Media i en kommentar till ägarbytet.

Metro startades 1995 och är idag Sveriges största dagstidning. Metro i USA och Latinamerika ingår inte i affären.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt