Medieexperterna skeptiska till Qvibergs köp av Metro

2017-02-16 10:32 Mikaela Åkerman  

Ett bekymrande tecken i tiden och en början på fler liknande affärer med en hel del turbulens som följd. Så skulle man kunna sammanfatta några av mediebranschens reaktioner på att Metro säljs till finansmannen Mats Qviberg.

En av gårdagens stora branschnyheter var att Qvibergsfären, via aktiebolaget Custos, köpt Metro från Kinnevik för den nätta summan av 50 miljoner kronor. Ägarbytet träder i kraft omedelbart, och gav upphov till en hel del reaktioner bland mediebranschens experter.

SvD:s medieskribent Malin Ekman skriver i en analys att hon skönjer en global trend med USA:s president Donald Trump i spetsen:

”De som gör anspråk på makten är inte alltid de med mest professionellt förhållande till den.”

Mediernas minskade intäkter, inflytande och förtroende har enligt Ekman öppnat upp för nya mediemakthavare. Med tanke på Metros sjuknade räckviddssiffror gissar hon att köpesumman kan bli svår för de nya ägarna att räkna hem. Samtidigt tror hon inte att det behöver vara riktigt så cyniskt att det inte finns några som helst ekonomiska incitament till affären.

Ändå bekymras hon över förvärvet. Hon lyfter fram att Mats Qviberg jämfört sig med mediemogulen Rupert Murdoch, som anklagats för att försöka politisera sina publikationer.

”Nu har inte Qviberg aviserat några innehållsmässiga förändringar i sådan riktning och man ska vara försiktig med att dra för snabba slutsatser. Säkert är att Mats Qviberg har starka personliga åsikter om vad och hur media skriver, i varje fall när det handlar om honom själv”, skriver Ekman.

Ett tänkbart scenario bedömer hon är att Qviberg och affärspartnern Christer Ager-Hanssen går vidare och köper Mitt i-tidningarna av riskkapitalbolaget Segulah. Nyheter 24-gruppen, som ryktas vilja sälja, anser hon också ligger nära till hands.

Aftonbladets Martin Schori skriver i en kommentar att en ny typ av medieägare gjort entré efter riskkapitalisterna, nämligen den privata investeraren. Med tanke på att både Metro och Realtid.se, som Mats Qviberg nyligen köpt en del av, är tänkt att granska affärsvärlden menar han att det är lätt att se intressekonflikten.

”Hur Qviberg ska hantera detta återstår så klart att se – alla måste få en chans att bevisa sig. Men Qviberg har en minst sagt komplicerad relation till medierna, inte minst när han själv har varit under lupp."

Eric Ljunggren, chefredaktör på Metro, säger till den egna tidningen att ägarbytet inte kommer att påverka vad tidningen rapporterar om.

– Jag har aldrig varit med om att det dagliga nyhetsarbetet styrs av en ägare. Som redaktör på en svensk dagstidning tar man inte order av varken familjen Stenbeck, Bonnier, Qviberg, kungen eller Zlatan. Jag ser fram emot att med de nya ägarna se hur vi kan utveckla Metro och ta nästa steg. Och nästa, och nästa.

En som har svårt att se logiken i köpet är DN:s redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson. Förutom att konkurrera med mobilanvändandet konstaterar han att Metro de senaste åren tappat läsare till andra gratisaktörer. Tidningen brottas också med en nedåtgående printannonsering.

”Det är alltså svårt att se Metro som en framtidsaffär”, skriver Jönsson, som samtidigt kallar köpet ett tecken i tiden. Det eftersom värderingen av tidningen ”sjunkit som en sten”.

”En tolkning är att finansiella aktörer generellt fått upp ögonen för mediebranschen, i takt med att värdet för mediebolagen sjunkit”, skriver han vidare.

Jönsson ställer sig också frågande till hur mycket affärsmässig bedömning som ligger bakom köpet, och hur mycket som handlar om att Mats Qviberg personligen lockas av att bli en aktör i branschen. Han tror inte det är omöjligt att den kontroversiella affärsmannen kommer att lägga sig i det redaktionella arbetet. Att det som Metros chefredaktör hävdat kommer att bli ”business as usual” har han svårt att se: ”Det är rimligare att vänta sig en hel del turbulens", skriver han.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt