Lotta Edlings första drag som chefredaktör – DI gör om sajten

2016-01-06 07:00 Erik Wisterberg  
Lotta Edling planerar att göra om Di.se.

Nya chefredaktören Lotta Edling rivstartar med att totalrenovera Di.se, kan Dagens Media berätta. En helt ny teknisk plattform ska skapa en bättre läsarupplevelse i alla kanaler. "Vi behöver bli bättre och större i mobilen", säger Lotta Edling.

Formellt tillträdde hon på nyårsdagen. Men det var i måndags, i samband med att årets första pappersutgåva av Dagens Industri nådde läsarna, som nya chefredaktören Lotta Edling presenterade sig – med en programförklaring högst upp på tidningens förstasida.

Där slog hon fast att DI ska fokusera mer på samhällets digitalisering och flaggade för ett antal nysatsningar under 2016.

För Dagens Media avslöjar Lotta Edling nu att ett av hennes första konkreta drag blir att inleda en fullständig omgörning av sajten Di.se.

– Vi ska skapa en uppdaterad sajt med snabbare och bättre prestanda genom smartare och snabbare teknik, säger Lotta Edling till Dagens Media.

I sin programförklaring lovade hon att tidningens ”framtida nyhetsberättelse” ska skapas tillsammans med läsarna. I omgörningen av sajten kommer läsarna att bjudas in till ett beta-test.

När den nya sajten lanseras är i dagsläget inte klart.

– Vi kommer att göra omgörningen stegvis och de första bitarna hoppas jag att vi kan ha på plats före sommaren. Designmässigt blir det en uppfräschning men huvudskälet till att vi gör det här är att vi behöver bygga en ny teknisk plattform och därmed en grund till en bättre upplevelse i alla kanaler, säger Lotta Edling.

Di.se nådde enligt Kia-index i snitt 755 000 unika webbläsare per vecka under 2015, vilket är en marginell ökning jämfört med 2014. I mobilen var motsvarande siffra 343 000 under 2015, och 257 000 under 2014 (där data enbart finns för vecka 28-52).

Därmed skiljer sig Dagens Industri från andra nyhetssajter, som i flera fall börjar se fallande desktoptrafik och mobilsajter som blir större en desktopsajterna.

För Dagens Industris räkning kan siffrorna tolkas som att tidningen har stor potential i mobilen. Eller som att tidningen har halkat efter i den viktiga mobila utvecklingen.

– Vi har en starkare position på desktop än många andra och det som framförallt är unikt för oss är att vi har så mycket läsning. På våra drygt 1 miljon unika totalt har vi över 20 miljoner sidvisningar. Det är vi stolta över och det ska vi ta hand om, säger Lotta Edling och fortsätter:

– Sedan kommer vi att accentuera mobilsatsningar också. Vi behöver bli bättre och större i mobilen, men jag ser det snarare som en ytterligare möjlighet.

Dagens Industri har under många år varit en av Bonnierkoncernens mer lönsamma verksamheter. 2014 var rörelsemarginalen 23 procent.

– Vi har gjort ytterligare ett bra år 2015, men jag kan inte gå in på siffror eller resultat nu, säger Lotta Edling.

För många tidningar har stora sparpaket med kraftiga nedbemanningar varit oundvikliga när intäkterna från print faller. DI:s intäkter vilar fortfarande relativt tungt på papperstidningen.

Lotta Edling tror dock att tidningens lönsamhet kan fortsätta att vara hög, även på längre sikt.

– Vi måste utveckla nya tjänster, samarbeten och områden när print börjar tappa. Men vi känner en fortsatt stor styrka i print och vi kommer att ge print den kärlek det förtjänar.

Kommer DI att vara förskonade från personalneddragningar under 2016?

– Man kan aldrig säga att man kommer att vara förskonad från det, eftersom saker kan förändras. Men det finns inget sådant planerat i nuläget.

Till sist, hur kändes det att se dig själv på tidningen förstasida som chefredaktör?

– Det är ett jätteroligt uppdrag, som jag är mycket stolt och ödmjuk inför.

Lotta Edling var tidigare redaktionschef på Dagens Industri. Hon ersätter Peter Fellman, som under hösten aviserade sin avgång.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt