Ingvar Näslund: ”Vi slår Aftonbladet varje månad”

2016-03-10 14:44 Anton Äng  
Ingvar Näslund och Västerbottens-Kuriren är nominerade till årets redaktion.

Västerbottens Kuriren är en av tre nominerade till Årets Redaktion. En stark lokal närvaro med en räckvidd inom sitt spridningsområde som slår kvällstidningarna. ”Vi har lärt oss vad som fungerar med våra läsare”, säger Ingvar Näslund, chefredaktör på VK.

Trots en hård konkurrens från övriga tidningar har VK etablerat sig som det självklara alternativet i Västerbotten. VK har – i sitt spridningsområde – enligt egen uppgift en större räckvidd på printsidan än vad Aftonbladet har.

Ingvar Näslund har jobbat som chefredaktör på VK sedan 2011. Han berättar med stolthet om sin redaktion som enligt honom jobbat hårt de senaste åren för att bibehålla sin position. Hans redaktion är nu nominerad till "Årets redaktion" på galan Årets dagstidning 2016.

– Vi har utvecklat vår organisation till att ställa om hela vårt arbete till en mer spännande produkt med starka digitala satsningar. Vi kan se att vi under många år har haft en extrem hög räckvidd där vi slår Aftonbladet varje månad. Vi har lyckats bygga en digital affär, behålla vår printupplaga gentemot andra tidningar samtidigt som vi har mycket sidvisningar på sajten, säger han till Dagens Media.

"Vi är stolta över vår printtidning"

Den höga räckvidden som Ingvar Näslund pratar om beror enligt honom på en stor lokal förankring. Över 300 000 unika besökare i veckan på hemsidan och med en högre räckvidd lokalt än Aftonbladet. Räckvidden ligger på 56 000 läsare för VK mot Aftonbladets 11 000, enligt siffror från Orvesto. Vad är det då knepet?

– Vi kan digital publicering väl och extremt snabba på att publicera nyheter på webben. Lokala pushar som kommit 2015 är också en viktig förklaring till varför vi går bra digitalt, säger han till Dagens Media och fortsätter att prata om den tryckta tidningen: 

– Dels tycker jag att vi vårdar vår tidning, vi använder inga retoriska knep mot våra läsare utan vi är väldigt stolta över vår printtidning. Vi låter den inte förfalla utan behärskar flera olika delar. Vi har en stark printupplaga och hög räckvidd på sajten, det är där vi vill vara. Även om vi tror att framtiden mest är digital.

Trots att Ingvar Näslund är stolt över sin redaktion så finns det ändå utrymme för förbättring. VK är stora på Facebook, där man har över 30 000 följare vilket gör dem till en av de största lokaltidningarna utanför storstäderna. Trots detta lyfter Näslund fram sociala medier som den plattform som har störst utvecklingspotential på VK.

– Vi har bra med följare på Facebook men inte på Twitter och Instagram för att ta två exempel. Vi är fortfarande lite vilsna med vår strategi på sociala medier och provar oss fram. Där har vi stor utvecklingspotential. Jag tror att det hela mycket handlar om val av material och hur man presenterar materialet.

Framtiden för print

”Printkrisen” i svensk dagspress är ett ämne som debatteras. Ingvar Näslund tror att två bidragande orsaker är prissättning och hur man kommunicerar sin tidning.

– Printkrisen varierar stort över landet och jag tycker att prissättning och hur man kommunicerar sin tidning är viktigt. På sikt kommer print fortsätta att gå ner, därför är det viktigt att vi så snabbt som möjligt kan hitta mer digitala intäkter.

När framtiden kommer på tal står det snabbt klart att fokuset ligger på det digitala. VK värnar om de fotografer tidningen har och enligt Ingvar Näslund har man tagit stora kliv gällande rörlig bild och webb-tv. Som många andra tar han också upp formatet ”long-read” som något som kan användas mer i framtiden.

– Rörlig bild har ökat dramatiskt på webben den senaste tiden, och vi har idag i snitt sju lokala inslag varje dag. Vi värnar verkligen om bra bildmaterial. Sen har vi även testat ”long-read” med flera olika satsningar där. Long read är en fantastisk möjlighet som många i dag testar. Vi försöker att haka på där. Det blir ofta bra arbeten med hög arbetsglädje, säger Ingvar Näslund.

Till sist, hur kommer ni fira om ni vinner?

– Det är mycket fokus på Stockholmsmedier så vi hoppas verkligen att vi som är en mindre redaktion vinner. Vi kommer såklart fira, det kommer vi, säger Ingvar Näslund.

Här kan du anmäla dig till galan som i år är på Berns salonger den 15 mars.

Läs mer om Årets dagstidning i Dagens Media nummer 5, 2016.

Här är alla nominerade till årets dagstidning 2016

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Expressen

"Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting."

Nerikes Allehanda

"Tidningen har bestämt sig – den regionala publiken ska få det bästa i alla tänkbara kanaler. Kreativt utvecklade appar drar in både intäkter och olika publiker från kultur till sport. Redaktionens ser till att resurserna räcker till både fördjupning, granskning och bildjournalistik. Att rörelsemarginalen ökar i tider av en svår dagspressekonomi, inte minst tack vare en bättre säljorganisation, visar att NA, tar matchen och blir största lokaltidningen i sociala medier utanför storstäderna."

Nyheter 24

"Nyheter 24 lyckas fånga ungas intresse för ständig nyhetsuppdatering i text och TV. Kunskapen om hur relevant innehåll och digital logik gifter sig leder till att egna trafikrekord slås gång på gång. Publiken släpper sällan taget om mobilen och Nyheter 24 vilket visar nyhetskanalens användbarhet för en eftertraktad målgrupp. Nyheterna tas vidare i debatter med både läsarna och etablerade skribenter och quiz. Nyheter 24 har blivit en viktig plantskola och lär löpande upp journalister och utvecklare som värvas till andra medier. Årets ekonomiska vändning imponerar – liksom att företaget bygger upp ungas behov och intresse för nyhetsrapportering. Nyheter 24 har också visat förmåga att rätta till fel och be om ursäkt när snabbheten stått i vägen för omdömet."

Kerstin Brunnberg, juryordförande:

– Man kan lätt förfalla i dystopiska tankar kring mediehusens och tidningsföretagens framtid. Att vara juryledamot gör att man byter till optimism och tillförsikt när man ser hur journalistiken i nära samarbete med digitaliseringens möjligheter, big data, sälj, marknadsföring, läsar- och tittarkontakter och skickliga kolleger, har en enastående framtid och viktig roll hos dagens och morgondagens publik.

Årets Redaktion

Aftonbladet Breaking News

"Aftonbladet utsatte sig för en grundlig genomlysning av den egna verksamheten. Ett av de tydligaste resultaten var Breaking news-redaktionen som gång på gång under 2015 har visat sig som nyhetsledare med både snabbhet, fingertoppskänsla och kvalitet. Detta har möjliggjorts av en innovativ organisation där medarbetarna har stort eget ansvar och bemannar redaktionen dygnet runt."

Dagens Nyheter

"DN har lyckats genomföra ett omfattande förändringsarbete och samtidigt förädla den publicistiska kärnan med nytänkande i flera kanaler; digitalt, på papper och live. Med en strategisk kompetenssatsning har redaktionen attraherat profiler som har gett DN ännu starkare genomslag. Mitt i utvecklingsarbetet hävdar tidningen med framgång sin bildjournalistik och tidningsdesign."

Västerbottens-Kuriren

"Västerbottens-Kuriren har en unikt stark position på sin hemmamarknad, framför allt digitalt. Redaktionen tänker nytt och utvecklar nya metoder och produkter, som exempelvis Affärsliv24 och Lövenappen. VK står själva och står starka."

Anders Ahlberg, juryordförande:

– Det var som vanligt mycket roligt att jobba med att finna de redaktioner som presterar bäst. Tuffa tider är svåra utmaningar - men en del låter sig vässas av dem och svarar med stor kreativitet. Att se sådant är starkt inspirerande.

Årets Marknadsorganisation

Dagens Nyheters marknadsavdelning

"Året då den digitala prenumerationsaffären togs på allvar vilket ledde till en fördubbling av antalet digitala prenumerationer. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visa DN prov på ny innovation och mod."

Mediekompaniet "MK-rapporten"

"Med sin satsning på MK-rapporten har Mediekompaniet lyft sin dialog med annonsörer och kunder och på så sätt vunnit stark trovärdighet som borgar för nya investeringar för sina tidningar och plattformar."

Svenska Dagbladets annonsavdelning

"Under året har man lanserat ett antal nya annonsprodukter som lett till en fin ökning av de digitala intäkterna. Ett exempel på kreativ annonsutveckling är formatet Long read där man banar väg för en ny typ av samarbeten med olika varumärken."

Årets Kampanj

Under täcket – IKEA, Nyheter 24-gruppen

"Med ett grundligt förarbete, klok analys och insiktsstyrd lösning presenterar Nyheter 24 en framåtlutad satsning som är på mottagarens villkor. Istället för att tala om var tittaren ska dansa, bjuder de upp till dans 24 timmar om dygnet. Kunden får ett givet och naturligt fönster som blir en del av produktionen på ett väldigt naturligt sätt. Därtill ett resultat långt över förväntningarna."

Motorklubben - Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio

"Med ett övergripande crossplattformserbjudande tar Expressen Studio med sin kund och sina tittare på ett rally långt utanför kundens traditionella marker.  Lösningen skapade dessutom en ny efterfrågan på online-TV som ligger som viktig grund för Expressen totala TV-satsning."

Gula båtarna – Schibsted

"I en våg av fantastiskt fina hjälpinsatser för Europas största flyktingkatastrof, går Schibsted från ord till handling i en satsning som rent konkret räddat tusentals liv. Genom att samla kraft hos alla sina bolag involveras en stor del av Sveriges befolkning i en hjälpinsats som när många lämnat fältet, faktiskt fortfarande är kvar."

Anna Rastner, juryordförande:

– Det är tydligt att det händer så mycket spännande nu i utvecklingen av nya sätt att nå användare. Det har varit ett svårt, roligt och inspirerande arbete att sålla bland bidragen. De nominerade bidragen har överraskat oss på ett mycket positivt sätt och de uppfyller våra krav med råge.

Årets Idé

Kit

"Den ökade konsumtionen av nyheter genom mobila och sociala kanaler skapar såväl möjligheter som hot. Kit har tagit fasta på denna växande trend och har antagit utmaningen att skapa och distribuera kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. De vill göra annorlunda och har genom sin vision påbörjat en långsiktig och mycket spännande resa."

Blank Spot Project

"När pengarna inte räcker till på redaktionerna så får man komma på nya sätt att lösa finansieringen. Blank Spot Project är ett viktigt initiativ som visar att medborgarfinansierad journalistik fungerar och att det finns hopp för en fördjupad utrikesjournalistik från platser som annars hamnar utanför radarn."

MittMedias hyperlokala appar

"Med MittMedias nya appar så ökar relevansen för såväl läsarna som annonsörerna, det är hyperlokalt på riktigt. Apparna har fått ett positivt mottagande och har på kort tid överträffat uppsatta mål. Genom smarta automatiseringar och en egenutvecklad plattform så går det även att skala obegränsat. Enkelt och genialt."

Cecilia Beck-Friis, juryordförande:

– Det är bra och viktigt att det lyfts fram en ny kategori i år där man premierar idéer och förnyelse. Vi har haft förmånen att gå igenom många bra bidrag som visar på en otrolig drivkraft och kreativitet. Diskussionerna har gått varma, de har inte alltid varit enkla, men vi tycker att vi har landat ned i tre bra nomineringar som alla står för idérik förnyelse, som bryter ny mark och utvecklar branschen.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt