Herlitz: ”DN befinner sig i djup kris”

2009-11-02 11:33 Niclas Rislund  

DN:s nytillträdda chefredaktör Gunilla Herlitz informerar idag personalen om kraftiga nedskärningar. Samtliga tjänster på centralredaktionen ska utlysas och marknadsavdelningen upplöses.

Klockan 11 i dag inledde Gunilla Herlitz sitt informationsmöte med redaktionen.

Hon började med att säga att hon efter två månaders inspektion av tidningen kunde konstatera att ”DN befinner sig i en djup ekonomisk kris”.

Bland annat framhöll den nytillträdda chefredaktören att redaktionerna var för åtskillda, att det saknas dialog och samspel.

Därför vill hon vidta en rad åtgärder:

• Dagens Nyheters marknadsavdelning upplöses, och går in i samma organisation som annons- och upplageavdelningarna. Gunilla Herlitz själv kommer att ta ett betydligt större ansvar för marknadsföringsåtgärder än sin föregångare Thorbjörn Larsson.

• I princip alla tjänster på centralredaktionen kommer att utlysas. Det innebär att ett 30-tal tjänster kommer att utlysas, och att ett 10-tal tjänster försvinner. De anställda kommer alltså att tvingas söka sina egna jobb.

• Centralredaktionen ska bli mer öppen, där underredaktionerna Stockholm, Sverige och Fokus öppnas. 

• Dagens Nyheter webbredaktion, som vuxit under Thorbjörn Larssons ledning, slimmas, och förlorar enligt Gunilla Herlitz förslag omkring åtta tjänster. Hon tar dessutom med sig Björn Hedensjö från Dagens Industri och gör honom till chef för webben.

• Pia Gripenberg föreslås bli ny chef för DN Ekonomi, då nuvarande chefen Åsa Tillberg blir redaktionschef. Pia Skagermark får därmed lämna sin tjänst. En ny redaktionsledning ska formas. Hela tidningen ska också få samma personalchef, det jobbet förslås gå till Magnus Janson.

Under eftermiddagen kommer Gunilla Herlitz att hålla ett informationsmöte för annons- och marknadsavdelningen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>