Hård kritik mot Expressens Kent Ekeroth-publicering

2014-01-31 10:46  

UPPDATERAD. Expressen får hård kritik för sin artikel om sajten nyheteridag.se. En av dem som är upprörda är Piratpartiets partiledare Anna Troberg, som påstås medverka på sajten.

Tidigt i morse publicerade Expressen artikeln där man berättar om den tidigare SD-politikern och Politiskt Inkorrekt-skribenten Chang Fricks och piratpartisten Jakob Bergmans nya sajt nyheteridag.se.

I artikeln berättar Chang Frick bland annat att han vill rekrytera den kontroversielle SD-politikern Kent Ekeroth som filmrecensent.

Expressen har dock kritiserats för publiceringen från flera håll.

"Oj vad pinsamt", twittrar Aftonbladets debattchef Ehsan Fadakar.

"Vad håller ni på med Expressen?", skriver frilansjournalisten Annika Hamrud på Twitter.

"Pr-geniet Chang Frick har lyckats lura några nyhetschefer på Expressen! Bra jobbat...", twittar Nyheter24:s chefredaktör Henrik Eriksson.

Även Piratpartiets partiledare Anna Troberg riktar kritik mot Expressen då artikeln innehåller uppgifter om att hon eventuellt ska medverka som skribent på sajtens opinionssidor.

Något som hon helt tar avstånd från. När Dagens Media når henne berättar hon att Expressen enbart hört av sig via mejl för att få kommentarer.

– De mejlade mig typ tio i två när jag låg och sov och de skrev inte ens vad det gällde, säger Anna Troberg till Dagens Media.

När hon vaknade och läste nyheten blev hon "extremt förvånad".

– Eftersom ingen hade ringt mig fick jag gå in på Expressen och försöka leta rätt på nyheten. När jag hittade den blev jag lika förvånad som alla andra.

Vad tycker du om det?

– Expressen är ju ingen blyg tidning och brukar inte vara rädda för att ringa. De får gärna ringa och väcka mig mitt i natten. Hellre det än att jag vaknar och det står sådana här felaktigheter i artiklarna.

Anna Troberg tycker också att det är trist att bli sammankopplad med nyheteridag.se och de personer som driver den.

– Jag har varit extremt tydlig med mina åsikter i partiet. Att det trots det insinueras att jag stödjer de här personerna är rätt chockerande.

Men det är inte bara detta som Expressen får kritik för. Enligt Eric Rosén, redaktör på Aftonbladets vänstersajt Politism, är det nämligen Kent Ekeroth som från första början registrerade domänen nyheteridag.se. Något Expressen missat, enligt honom.

– Det mest uppenbart anmärkningsvärda är att man inte pekar på Chang Fricks bakgrund i SD och hos Politiskt Inkorrekt eftersom detta är så välkänt. Slarvet med kopplingen till Kent Ekeroth och kring Anna Trobergs påstådda medverkan gör inte direkt saken bättre, säger Eric Rosén till Dagens Media.

Dagens Media har varit i kontakt med en av reportrarna bakom artikeln, som hänvisar till sin chef.

I ett sms till Dagens Media skriver Alexandra Forslund, editionschef på Expressen.se:

"Vi sökte Anna Troberg i natt, dock inte på alla de sätt som man i dag måste söka en person på och det beklagar vi. Vi arbetade med nyheten i natt, men borde sökt henne tidigare".

Alexandra Forslund kommenterar inte kritiken från Politism.

Dagens Media har tidigare berättat om Chang Fricks kopplingar till Sverigedemokraterna. Bland annat låg han bakom den film som Aftonbladet köpte från tårtattacken av Jimmie Åkesson.

LÄS ARTIKELN OM CHANG FRICK TÅRTFILMEN HÄR:

SD-filmaren: Så sålde jag materialet till Aftonbladet 

SE EN VIDEOHÄLSNING FRÅN ANNA TROBERG TILL CHANG FRICK OCH EXPRESSEN HÄR:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/TEwBs070X_k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt