Finest.se – missar annonsmärka sponsrat material

2016-03-08 16:21 Johanna Holmgren  
Skärmdump från bloggportalen Finest.se

Bloggportalen publicerar flera artiklarna, utan att berätta att de i själva verket är annonser.

Olika typer av nativelösningar, där annonsörer vill komma närmare det redaktionella innehållet blir allt vanligare.

Därför ökar också vikten av transparens mot läsarna, om vad som är redaktionellt material och vad som är annonser.

Finest.se publicerade i dag två artiklar om SMS-lån och kosttillskott - som i själva verket är annonser.

Enligt Tozer Islercelik som är vd på Finest.se handlade det om ett tekniskt strul och puffarna är nu ändrade.

– Det måste varit något tekniskt strul för det ska stå att det är sponsrade artiklar, säger Tozer Islercelik, vd för Finest.se.

Under dagen märktes artiklarna upp med "sponsrad artikel".

– Vi är noga med sådant vanligtvis, säger Tozer Islercelik.

För någon månad sen valde Aftonbladet att göra en förstasida i sin papperstidning med "nio tips för att spara ihop till en miljon", som var en puff för en sponsrad artikel inne i tidningen.

Johanna Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>