De vinner Årets Dagstidning

2016-03-15 22:30 Madeleine Östlund  
Schibsteds gula båtar får hedersomnämnande.

Fem vinnare och ett hedersomnämnande är resultatet i Årets Dagstidning.

Expressen, Dagens Nyheter, Nyheter24 och Kit får dela på priserna i Årets Dagstidning. Dagens Nyheter är galans stora vinnare och kammar hem både Årets Redaktion och Årets Marknadsorganisation.

Dessutom får Schibsteds gula båtar ett hedersomnämnande.

Här är samtliga vinnare med motiveringar:

Helhetspriset

Expressen

”Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions – och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidning sticker hål på myten om att det går utför med pressen.”

 

Årets Redaktion

Dagens Nyheter

”I en tid när många medieföretag möter eroderande affärsmodeller med nerdragningar har årets redaktion också förmått att satsat på utveckling och att med moderna metoder och stor förståelse för samtiden fördjupa publicistiken i olika kanaler. Det har lett till en respektingivande samling reportage, intervjuer, analyser och avslöjanden i Dagens Nyheter under 2015.”

 

Årets Marknadsorganisation

Dagens Nyheters Marknadsavdelning

”Vinnaren visar en tydlig inriktning mot den digitala prenumerationsaffären som visar tillväxt och framåtanda. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visar DN prov på ny innovation och mod som kommer få betydelse även för andra aktörer i branschen.”

 

Årets Kampanj

Nyheter24-Gruppen i samarbete med MEC – IKEA/Under täcket

”Än en gång visar vinnaren prov på mod, kreativitet och framåtanda i sin strävan att hitta nya digitala affärslösningar. Med en tydlig idé och ett innehåll som den kräsna målgruppen efterfrågar, går de till sängs med en av Sveriges största annonsörer.”

 

Årets Idé

Kit

”I en tid när framtidens mediekonsumtion inte längre är traditionell är det viktigt att våga utmana det etablerade synsättet och testa nya grepp. En innovativ idé får gärna vara djärv och den måste vilja göra något nytt. Årets vinnare utmanar plattformstänk, distribution och varumärke med kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. Det är modigt, nyskapande och framåtriktat. Nu återstår det att se om framtiden är redo.”

 

Hedersomnämnande

Schibsted och Gula båtarna

”Det ni gör är något mer än en idé. Ni räddar liv och gör skillnad. Det är respekt bortom tävlingar.”

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt