Branschprofilerna tycker till om årets idé: "Mina barn bråkar om vem som ska få läsa SvD Junior först"

2016-02-03 14:43  
Frida Lundh, vd på PHD, Helena Giertta, chefredaktör Journalisten, Staffan Lönner, vd på Citypaketet, Staffan Mattsson, affärsutvecklare Mediekompaniet och Charlotta Friborg, publisher på UNT.

SvD Junior lyfts fram som en av favoriterna till det nyinstiftade priset ”Årets idé” i tävlingen Årets dagstidning. Även superlokala digitala satsningar pekas ut som tänkbara vinnare.

Branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, har årligen delat ur priset ”Årets Dagstidning” tillsammans med Medievärlden.

Nytt för i år är att tävlingen genomförs i samarbete med Dagens Media samt att prisutdelningen föregås av ett späckat halvdagsseminarium om dagspressens utmaningar och framtida möjligheter.

Bland annat ska Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar och Stampens digitalchef Peter Holmlund berätta om sina strategier för att komma ut som vinnare i en tid då Facebooks maktambitioner blir alltmer kännbara för mediehusen.

Topphälsas redaktionschef Catharina Nordlund, Vizeums vd Frippe Stenberg och Björn Hedensjö, journalisten som sadlade om till att bli psykolog, kommer även att dela med sig av sina insikter.

Nytt för i år är också att en helt ny priskategori införs – för årets bästa medieidé. Där ska juryn, under ledning av TV4-Gruppens tidigare vice vd Cecilia Beck-Friis, vaska fram en verklig förnyare.

”Priset delas ut till enskild eller grupp som skapat årets mest framstående, kreativa och idérika förnyelse. Den kan vara redaktionell eller kommersiell, och kan gälla alla delar av medieföretagets verksamhetsområden, som redaktion, marknad, annons, tryck, distribution, it, kundservice etc. En idé som bryter ny mark och bidrar till att branschen utvecklas premieras."

Medierna kan – liksom i andra kategorier – nominera sig själva (deadline var 25 januari). Men juryn kan även välja att vaska fram vinnaren utifrån eget tycke. Dagspressen står mitt i en strukturomvandling, där gamla läsarbeteenden och affärsmodeller förändras mycket snabbt.

– Det är verkligen viktigt att visa branschens innovativa förmåga. Vi vill med det här priset lyfta fram dem som inte står stilla utan som kommer med nya bra idéer, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

Dagens Media ringde runt till ett antal branschprofiler för att höra om vad de tycker borde prisas som Årets bästa idé.

Frida Lundh, vd på mediebyrån PHD:

– Det jag spontant kom att tänka på var SvD Junior samt Mitt i. Vet inte om man kan klassificera det som en idé, men vi på PHD gillar hur Mitt i tagit ut sina lokala nyheter i en digital miljö. Det möjliggör superlokal och superaktuell annonsering. De lyckas också med denna satsning skapa innehåll som är helt unikt.

Även Staffan Mattsson, affärsutvecklare på Mediekompaniet och konsult på Sweetspot Consulting hyllar SvD Junior.

– På pappret kan denna idé tyckas helt galen, då både pappersläsning, och framför allt målgrupp för pappersläsning, är helt offside. SvD satsar helt enkelt på att få till en beteendeförändring i extremt stormig motvind. Mycket modigt, säger han.

Staffan Mattsson berättar att hans familj har samtliga utgåvor av SvD Junior.

– Varje onsdag morgon när tidningen kommer bråkar mina barn (10 och 12 år) om vem som ska få läsa först. Tidningen är hårdvaluta. Senast igår vid middagen satt vi och diskuterade Donald Trump och det amerikanska valet, tack vare SvD Junior.

Charlotta Friborg, vd och chefredaktör på UNT, vill liksom Frida Lundh lyfta fram en lokal satsning.

– Jag tycker att det är roligt med en ny kategori som premierar innovation, säger hon och fortsätter:

– Det finns en enorm idérikedom i Medie-Sverige och det ska bli kul att se de som har nominerats och inspireras av dem. En bra idé under förra året är Mittmedias superlokala nyhetsappar, det var mycket smart. Det känns som om det kommer många spännande idéer inom just lokalt och superlokalt.

Helena Giertta, chefredaktör på Journalisten:

– Varje dag kläcks massor av bra idéer på knäck och publiceringsformer runt om på redaktionerna i Sverige. Satsningen på lokal webb-tv, bra engagerande haschtags på Twitter/Facebook, dialog med läsarna på olika sätt, nysatsningar för barn. Ska jag välja en enda idé för 2015 blir det Blank Spot Project, som lyckas skapa viktig utrikesjournalistik genom att göra sina läsare delaktiga som medlemmar.

Staffan Lönner, vd på Citypaketet, vill slå ett slag för initiativ som syftar till att locka fler annonsörer till dagspressen.

– Om man får nämna något som man själv har gjort så vill jag lyfta fram vår lösning att ge bort en helsida var till alla mediebyråer, för att lyfta intresset för att använda morgontidningen som en del av kampanjer, säger han och fortsätter:

– Vi mäter alla med hjälp av RAM och kommer därför att kunna ha upp till 35 nya annonsörer som vi kan berätta om när tiden går ut för användandet. Jag som är papperskalle slår därmed ett slag för våra morgontidningar som kampanjkanal.

Det här är Årets dagstidning

Den 15 mars arrangerar TU tävlingen Årets Dagstidning 2016 i samarbete med Dagens Media. Det bjuds på 12 timmar om och för dagspress med seminarier och prisutdelning inriktade på marknadsfrågorna för branschen.

Årets Dagstidning, den årligen återkommande tävlingen för dagspressen och dess mediehus, har etablerat sig som ett av de tyngsta priserna i mediebranschen. Nytt för 2016 är att prisutdelningen föregås av ett halvdagsseminarium som avslutas med stor gala på Berns Salonger i Stockholm.

Här är Juryn i Årets dagstidning

Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio (ordförande helhetspriset).

Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden.

Lars Axelsson, marknadsdirektör Telia Sonera.

Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-Gruppen.

Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna.

Daniel Collin, vd mediebyrån MEC.

Unn Edberg, ordförande Sveriges Tidskrifter

Claes de Faire, head of innovation, seniorkonsult på Novare

Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat

Anna Rastner, digital programchef TV4

Frippe Stenberg, vd mediebyrån Vizeum

Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>