8 av 10 män i DI – så gubbig är morgonpressen

2015-01-23 13:27  

Könsfördelningen i några av Sveriges största morgontidningar är skev, visar Dagens Medias granskning. Värst är det i Dagens Industri, där 20 procent av bilderna visar kvinnor.

Bara 13 procent av personerna i skolans vanligaste historieböcker är kvinnor. Det visade Dagens Nyheters uppmärksammade granskning, som publicerades förra torsdagen (15/1). ”Horribelt”, enligt historikern Svante Norrhem.

Än värre. Andelen kvinnor minskar, enligt DN:s granskning, i kapitlen om 1900-talet.

Granskningen fick utbildningsminister Gustav Fridolin att kräva bättring från producenterna av läroböckerna.

– Jag vill höra vilka planer de har för att förbättra situationen, sade Gustav Fridolin till DN.

Samma dag som Dagens Nyheters kartläggning publicerades gick Aftonbladets ledarskribent Eva Franchell till attack mot DN, som hon menade kastade sten i glashus. Detta då tidningen publicerade ett stort antal bilder på män, men färre kvinnor.

”Den som bläddrar vidare hamnar så småningom i sportdelen som i dag publicerar 39 bilder på män. När Dagens Nyheter skriver modern sporthistoria finns kvinnorna över huvud taget inte med. Även Dagens Nyheter måste skärpa sig”, skrev hon i Aftonbladet — och lade in en brasklapp:

”Det gäller givetvis även oss här på Aftonbladet. Med jämna mellanrum upptäcker vi att ledarsidan bara handlar om män och då inför vi gubbstopp. Det brukar hålla i några dagar och sedan är Löfven, Fridolin och Björklund tillbaka igen.

Eva Franchell gav en ögonblicksbild.

Men hur ser det ut på landets tidningar, där vår nutidshistoria skrivs dag för dag? Skev könsfördelning i medierna, där män traditionellt fått mer utrymme än kvinnor, var en anledning till att Rättviseförmedlingen grundades 2010 av Lina Thomsgård.

Dagens Media har granskat könsrepresentationen på tre av Sveriges största morgontidningar, sett till hur många män respektive kvinnor som fick vara med på bild under vecka 3 (12/1 – 18/1).

Det är samma vecka som DN:s granskning publicerades. Stora nyhetshändelser under veckan inkluderar turerna kring SCA, efterspelet av terrorattacken i Paris samt DN:s ubåtsavslöjande.

Vi har koncentrerat oss på de tre morgontidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri. Alla tre stora och respekterade tidningar. I granskningen ingår papperstidningarna, med bilagor som kultur, näringsliv och sportdelar.

Här är resultatet.

• Sämst av de granskade tidningarna ur jämställdhetsperspektiv.

• 215 män fanns på bild, under veckan.

• Samma siffra för kvinnor var 63.

• Det ger en könsfördelning på 77,3 procent män och 22,7 procent kvinnor.

DI:s chefredaktör Peter Fellman är självkritisk när han hör resultatet.

– Den siffran är för låg, säger han om andelen på 22,7 procent kvinnor.

Samtidigt har Dagens Industri något tuffare förutsättningar än breda nyhetsmedier, då tidningen speglar ett näringsliv där toppositioner ofta innehas av män.

Jämställdheten i spalterna och på bilder är ett prioriterat område, uppger Peter Fellman.

– Vi jobbar kanske hårdast av alla med detta. Vi gör regelbundet liknande kartläggningar som ni nu har gjort, och vi ska ligga på minst 30-40 procent kvinnor.

Sedan några år tillbaka har DI en policy som säger att minst en kvinna ska finnas med på bild på varje förstasida. Nyligen beslutades även att minst en tredjedel av talarna på DI:s events och konferenser ska vara kvinnor.

Hur stor andel kvinnor på bilderna är det rimligt att ni ska ha, anser du?

– Vår andel kvinnliga läsare ligger på runt 35 procent, och vi ska minst återspegla det. Från tid till annan har vi haft en reporter som har till uppgift att hitta intressanta kvinnor inom näringslivet, så att vi inte missar dem.

Könsfördelningen på Dagens Nyheters bilder ser bättre ut. Men det är ingen jämställd bild som framträder.

• 386 män fanns på bild, under veckan.

• Samma siffra för kvinnor var 232.

• Det ger en könsfördelning på 62,5 procent män och 37,5 procent kvinnor.

Caspar Opitz är redaktionschef på Dagens Nyheter:

– Det är dåligt av oss. Fördelningen borde förstås ha varit jämn. Tyvärr avspeglar sig maktstrukturerna i samhället ibland i hur tidningen ser ut, men vi får inte nöja oss med en sådan förklaring utan måste ständigt jobba med detta, säger han till Dagens Media.

Har ni nåt mål för könsfördelningen på bilderna, i så fall vilket?

– Det självklara målet är att det ska vara en jämn könsfördelning, om inte varje dag så i det långa loppet. Men viktigare än den exakta fördelningen när det gäller enbart bilder är att totalt sett ha en jämn könsfördelning i det vi gör och skriver i DN, vilka vi intervjuar, vilka vi använder oss av i en text och så vidare.

Vad gör ni konkret för att säkerställa jämställdheten i bildsättning?

– Vi försöker räkna, hålla koll, ständigt tänka på det i vardagen. Uppenbarligen finns det mer att göra här.

Även Svenska Dagbladet har en skev könsfördelning på bilderna, enligt Dagens Medias kartläggning.

• 253 män fanns på bild.

• Samma siffra för kvinnor var 152.

• Det ger samma könsfördelning som på DN: 62,5 procent män och 37,5 procent män.

Svenska Dagbladets redaktionschef Olle Zachrison uppger att tidningen ofta lyckas bättre med könsfördelningen än under den aktuella veckan. Under perioden publicerade tidningen flera artiklar i sin uppmärksammade granskning av SCA, vilket kan ha spelat in.

– Vi brukar ofta ligga på över 40 procent kvinnor på bild. Men det finns veckor där vi inte når upp till det. Det kan bero på att nyhetsbilden har sett ut på det sättet, men också på att vi inte har haft ett tillräckligt fokus på det, säger han till Dagens Media.

Tidningen har interna mål för hur könsrepresentationen på bilderna ska se ut. För näringslivsdelen är målet minst 40 procent kvinnor.

Handen på hjärtat – hur väl lyckas ni?

– Hyfsat bra. Om man tittar under längre tid har den medvetna diskussionen och våra mål gjort att vi har fått bort många ”slentriangubbar”. Exempelvis väljer vi kanske en kvinna från Riksbankens direktion istället för Stefan Ingves, eller jobbar lite hårdare för att få fram en kvinnlig analytiker istället för att bara ta första bästa.

Olle Zachrison är dock även självkritisk.

– Det finns mer att göra, vi kan bli bättre. Det handlar inte bara om att vi vill visa att vi står för en jämställd syn på samhället, utan även att vi rent kommersiellt vill tilltala kvinnliga läsare.

Seher Yilmaz, ordförande på Rättviseförmedlingen, är inte förvånad över resultatet i Dagens Medias granskning.

– Vi vet sedan tidigare att åtta av tio experter i media är män. 76 procent av berättelserna i nyhetsmedierna skildrar också mäns historier. Det är inte förvånande och det blir så här när man inte funderar över vilka man väljer att ringa eller vilka historier man väljer att berätta, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har vant oss vid att det ser ut här. Men det handlar också om brist på tid och fantasi när det väl gäller. Därför är det bra att man göra sådana här räkningar som visar hur det faktiskt ser ut. Då kan man sätta upp mål och göra något åt det.

Rättviseförmedlingen grundades ju för att komma tillrätta med det här problemet, tycker du att det har gått framåt?

– Absolut. Särskilt utifrån perspektivet att allt fler tänker på det. Det är inte längre bara de som tycker att jämställdhet är viktigt som pratar om det utan allt fler tar ansvar. Man har fattat att man måste spegla Sverige som det ser ut och då är det inte tillräckligt som det ser ut i dag. Men vi har en bra bit kvar.

Går det för långsamt?

– Ja det är klart, jag önskar att vi redan var färdiga. Det är tråkigt att vi fortfarande behöver prata om det och att vi fortfarande blir förvånade över hur det ser ut.

Dagens Industri har lägst andel kvinnor på bild, vad säger du om det?

– Jag tror att de inte har funderat särskilt mycket över det. Vi behöver fler förebilder överallt, så också i näringslivet. Tanken om att "de finns inte" när det gäller kvinnor stämmer inte. Näringslivet får allt större bredd och mångfald och som tidning behöver man förstå att jämställdhet inte bara är en rättvisefråga. Det handlar också om att ta tillvara på kompetens.

Fotnot: I Dagens Medias senaste utgåva, nummer 1 2015, var 22 medverkande män och 15 kvinnor, efter en sammanräkning enligt samma princip som i granskningen av SvD, DN och DI. Det ger en fördelning 59 procent män och 41 procent kvinnor.

Så räknade vi:

• Dagens Media har räknat antalet kvinnor samt män på bild i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri under sju dagar (12/1 – 19-1)

• Tidningarnas huvuddelar, samt övriga ryggar (tex. Kultur, Näringsliv mm.) ingår. Vi har inte räknat bilder på webben i denna kartläggning.

• Vi har räknat med alla personer på bild, på samtliga bilder. Förekommer exempelvis samma person på två olika bilder har denna räknats som två (2).

• Vi har inte räknat med tidningarnas egna medarbetare, kolumnister och ledarskribenter. Inte heller faksimiler på tidigare artiklar från tidningarna. Vi har även exkluderat tv-tablåer samt kalendarium.

• Vid gruppbilder har vi räknat med dem vars ansikte är synligt, under förutsättning att personen är i fokus på bilden. Vid tveksamma fall har vi gått på ifall personen är namngiven i bildtext eller inte.

• Genrebilder innehållande ett stort antal människor där ingen är i tydligt fokus eller namngiven i bildtext eller i tydligt fokus har inte räknats.

Research: Erik Wisterberg.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt