6 500 artiklar om terrorn i Bryssel – bara 780 om bomben i Ankara

2016-03-24 10:43 Amanda Törner  
Skärmdump från di.se

Mellanöstern hamnar i medieskugga när terrorismen slår till i Västeuropa, visar ny undersökning från Retriever.

På tre dagar har svenska medier skrivit 6 500 artiklar om terrordåden i Bryssel, som hittills tagit 34 människors liv.

För elva dagar sedan sprängdes en bilbomb i Turkiets huvudstad Ankara som dödade 37 människor. Det svenska medieintresset: 780 artiklar.

– I den efterföljande debatten har många forskare och experter påpekat den stora roll kulturell och geografisk närhet spelar för hur mycket medieutrymme terrordåd får. Vår undersökning bekräftar detta, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever, till Dagens Media.

Som Dagens Media tidigare skrivit om, omskrevs terrordåden i Paris i november förra året i 6 400 artiklar under de första tre dagarna, medan attacken i Beirut, som inträffade samma vecka, uppmärksammades i drygt 360 artiklar.

– Självklart spelar det roll att attentaten inträffade i navet av EU. Många reportrar fanns redan på plats och flera svenskar som befann sig i huvudstaden intervjuades någon timme efter det första dådet. Att vittnena till attentaten var svenskar gör att vi lättare kan relatera till offren i både Bryssel och Paris. Den geografiska närheten gör också att de svenska medierna inte enbart behöver förlita sig på utländsk rapportering utan skapar den själva, fortsätter Ioanna Lokebratt.

Underlaget för Retrievers undersökning baseras på antal artiklar i samtlig svensk redaktionell media, både print och webb, samt etermedias nyhetssändningar under perioden 22-24 mars 2016 för Brysseldåden, 13-15 mars 2016 för Ankaradåden, 12-14 november 2015 för Beirutdåden och 13-15 november 2015 för Parisdåden.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt