110 miljoner till Centerpartiet

2010-07-22 09:46 Erik Wisterberg  

Pengarna från försäljningen av Centerpress fortsätter att göda Centerpartiet.

När tidningskoncernen Centerpress såldes 2005 blev Centerpartiet Sveriges i särklass rikaste parti. 1,8 miljarder kronor gav affären.

Enligt Aftonbladet placerades pengarna i det nystartade bolaget Randello Invest, som när börsen började vända uppåt under 2009 placerade hälften av pengarna i aktiefonder.

Den vågade placeringen slog väl ut.

Utdelningen för 2009, som kommer lagom till valåret, blev 110 miljoner kronor – rätt ned i partikassan. Det skriver Aftonbladet i dag.

För valkampanjen har Centerpartiet avsatt 65 miljoner kronor. En tämligen hög siffra sett till partiets storlek.

Som jämförelse kan nämnas att Socialdemokraterna avsatt 70 miljoner kronor.

– Men vårt parti fungerar lite annorlunda än de andra. Eftersom vi har en stark partikassa tar vi mycket kostnader även för de lokala kampanjerna, sade kommunikationschefen Lena Forsman tidigare i år till Dagensmedia.se.

Centerpartiet lade enligt tidningen Riksdag & Departement 50 miljoner kronor på valkampanjen inför riksdagsvalet 2006.

De 15 extra miljonerna ska dels användas till tv-reklam, en kanal som inte användes alls under valrörelsen 2006, samt till att ”nå ut i storstadsregionerna”, där partiet har svagt stöd.

Centerpartiet jobbar med reklambyrån Waters Widgren/TBWA samt mediebyrån Scream.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt