Maria Westman: "Ett hedrande och lustfyllt uppdrag"

2016-03-25 09:00 Amanda Törner  
Maria Westman, ordförande i Swedish Content Agencies.

Swedish Content Agencies nya ordförande delar med sig av sina tankar om content marketing-branschens framtid.

I går valdes Maria Westman till ordförande i branschorganisationen Swedish Content Agencies styrelse.

– Det känns som ett både hedrande och lustfyllt uppdrag. Att jag givits förtroendet har lett till att jag reflekterat över vad jag hunnit med under mina år i branschen – och det är en hel del, säger Maria Westman till Dagens Media.

Hon har varit verksam i organisationen i två år som vice ordförande, men jobbar sedan i höstas på contentbyrån Brand New Communication. Innan dess var Maria Westman femton år på Appelberg Publishing, men har även en bakgrund inom traditionell media.

Från den tiden har hon tagit med sig insikten om värdet av ett gott hantverk, kreativitet och passion för att skapa en bra story. När det gäller content marketing på uppdrag av kund, är de alla delar som är viktiga för att skapa affärer, menar hon.

– Affärsnyttan tillsammans med kreativitet – det är då content marketing är som bäst enligt mig. Den utveckling som pågår just nu, gör att branschen måste göra sin digitala kommunikation mycket mer intressant. Publiken blir allt mer kräsen, och jag tror att de är dem som lyckas göra content som är relevant för målgruppen som kommer att sticka ut framåt.

Vad anser du är det viktigaste som Swedish Content Agencies bidrar med?

– Det finns ett väldigt stort intresse för content marketing som kommunikationsform, och det är jätteroligt att få vara en del av en branschförening som har marknaden med sig. När fler och fler aktörer tar sig an content marketing som disciplin, är det viktigt att vi är med och boostar den positiva utvecklingen. Det gör vi bland annat genom att dela med oss av den kunskap vi sitter på, och vara lite pedagogiska i metodik om hur man på bästa sätt jobbar med den här kommunikationsformen.

Mycket, säger hon, handlar om att vara väl förankrad i en strategisk plattform, precis som med vilken annan kommunikation som helst.

– Det är många som missar den viktiga biten, och vill vara snabba med att få ut sin content i en viss kanal, exempelvis i en podcast. Men content marketing i sig är inte något som bara är digitalt och kommer ut som en engångsinsats – det handlar om att implementera den hårt och förankra den tydligt i grunden för hela sin kommunikation.

Hur vill ni gå tillväga för att göra Swedish Content Agencies arbete mer känt utåt?

– Vi håller på och skissar på att skapa olika forum som kan ge utrymme för kunskapsdelning. Dels för medlemmarna sinsemellan, så att de kan ta del av varandras erfarenheter, men också externa forum för dem som har intresse av vår bransch och den kunskap vi sitter på. Det kommer att visa sig framåt.

Ett steg i Swedish Content Agencies strategiska arbete med att ta ut kursen för föreningens och branschens framtid, har varit att göra om tävlingen Guldbladet till Swedish Content Awards, från kanal- till branschindelad.

– Kunden har ju naturligtvis en målsättning med sitt arbete med content marketing, och när de anlitar någon av byråerna i vår organisation vill de självklart ha ett resultat med det. Därför vill vi sätta affärsnyttan i fokus och titta mer på helhetslösningen, och då är kanalen underordnad medan innehållet och effekten är central. Vi tycker att förändringarna i tävlingen känns jättespännande och spelar bättre hur vi som bransch jobbar med content marketing och hur vi vill positionera den.

Vad ser du som den största utmaningen för branschen framåt?

– Jag skulle säga att det är just att sätta affärsnyttan i fokus och ha den dialogen med kunden som krävs för att kunna sätta sig in i kundens affär och förstå vad som driver den. Det kräver ett initialt strategiskt arbete, som innebär ett behov av kunskap, rätt metodik och lite extra tid. Det är definitivt en utmaning för contentbyråerna framåt – men även att lyckas balansera det strategiska arbetet med ett gott hantverk. Dessutom tycker jag att branschen behöver bli bättre på att tidigt i arbetet ringa in målgrupperna och se till att distributionen av content når slutmålgrupperna och att allt arbete mäts och följs upp löpande.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt