KO lägger ned granskning av Aftonbladet

2016-10-03 08:50 Amanda Törner  
"Det är bra att KO valt att avskriva dessa ärenden eftersom det är fråga om redaktionella texter som inte faller under marknadsföringslagens regler", säger Schibsteds bolagsjurist, My Goland. Bild: Skärmdump från Aftonbladet från satsningen "Digitala Livet".

Konsumentverket anklagade Aftonbladet för att vilseleda läsarna genom smygreklam för samarbetspartnern Telia. Nu lägger man ned granskningen.

Som Dagens Media tidigare berättat om, inledde Konsumentverket, KO, i början av februari en granskning av det omfattande contentsamarbetet mellan Telia och Schibsted, kallad "Digitala Livet". Enligt KO vilseledde Aftonbladet läsarna genom smygreklam för Telia.

Satsningen avslutades i maj tidigare i år.

I slutet av förra veckan beslutade även KO att lägga ned ärendet, skriver Aftonbladet Inifrån.

Myndigheten har dock en brasklapp i beslutet.

KO skriver:  

”Att KO avskriver ärendena ska inte tolkas som att KO slutligt bedömt att de i ärendena aktuella frågeställningarna är att betrakta som redaktionellt material. KO kommer noga följa utvecklingen och även fortsättningsvis granska s.k. dold reklam.”

– Det är bra att KO valt att avskriva dessa ärenden eftersom det är fråga om redaktionella texter som inte faller under marknadsföringslagens regler, säger Schibsteds bolagsjurist, My Goland, till tidningen.

Samtidigt har KO valt att stämma modebloggaren Kissie och företaget Tourn Media för smygreklam, och på så vis testa den nuvarande marknadsföringslagen. KO menar nämligen att det måste bli tydligare vad som är reklam i bloggar och sociala medier.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt