Blev uppsagda från Minimedia – nu startar de nytt bolag

2016-09-02 13:46 Amanda Törner  
David Tanentsapf, försäljningsansvarig och Daniel Söderbäck, vd på CISK.

När Minimedia varslade alla anställda bestämde sig sju native-veteraner att starta nya produktionsbolaget CISK, Content is King.

Före sommaren varslade Schibsted-ägda Minimedia hela personalen och bytte inriktning mot e-handel.

Nu slår sig sju tidigare Minimedia-anställda samman och startar ett nytt bolag, Content is King, förkortat CISK. Samtliga sju blir också delägare i bolaget.

– När vi fick gå från Minimedia kände vi alla att det var dumt att kasta bort den erfarenhet vi sitter på – trots att vi nu är ett nystartat bolag har vi ju egentligen längst erfarenhet av native i branschen. Att fortsätta på den banan känns självklart, säger vd Daniel Söderbäck till Dagens Media.

De sju anställda har alla jobbat i cirka tio år på Minimedia.

– Att stå på egna ben blir en utmaning, samtidigt ser jag på framtiden med stort självförtroende. Minimedia har varit unika i många år på så vis att de varit nyskapande och legat rätt i tiden, de värderingarna vill vi ta fasta på framåt.

På vilket sätt kommer Content is King sticka ut från andra liknande bolag?

– Vi håller på med utveckling av Native 2.0, eller Social Native, som vi kallar det. Det är ett koncept som vi redan testat på under det senaste året, som resulterat i ett enormt engagemang bland läsarna. Det handlar bland annat om att gå bort från den typ av native-kampanjer som bara ligger i en tidning från ett datum till ett annat, och istället sprida innehållet i sociala kanaler.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt