Alexander Bard: "De är den nya underklassen"

2016-02-13 10:00 Jon Demred  
Alexander Bard, en av huvudtalarna på innovationskonferensen NextM.

Den sjunde och åttonde mars anordnas innovationskonferensen NextM i Stockholm. Keynote speaker är före detta Idoljurymedlemmen Alexander Bard.

Innovationskonferensen NextM annordnas för första gången i Sverige. Bakom konferensen står GroupMs byråer Mindshare, MEC, MediaCom och Maxus.

Konceptet är inte helt nytt. GroupM har anordnat en liknande konferens fyra gånger i New York, fast då under namnet What's Next. Förra året hölls även konferensen i Danmark, där den även i år anordnas några dagar innan Sverige-evenemanget. Konferenserna i Sverige och Danmark har i mångt och mycket samma föreläsare, men en av dem är unik för Sverige: Alexander Bard.

Han är en av sex huvudtalare i Stockholm och ska ägna sina 45 minuter den 8:e mars åt att prata om "Attentionalism" och hur det förändrar marknadsföringen. Attentionalism är koncept som han och Jan Söderqvist introducerade redan 2004 i boken "Nätokraterna". Bard menar att vanlig marknadsföring är meningslös i den nya digitala världen. I stället handlar det om att göra bra saker som på det viset får uppmärksamhet. Att köpa sig till uppmärksamhet är något som numera genomskådas, enligt Bard.

– Uber och AirBnB är bra exempel på attentionalism, det bygger på att man får bra betyg och då får man uppmärksamhet, säger Alexander Bard till Dagens Media.

Och han fortsätter:

– Det finns ingen online marketing, bara online communication.

Tillsammans med Jan Söderqvist har Alexander Bard skrivit fyra böcker om hur den digitala revolutionen förändrar samhället och människorna som lever i det. Böckerna och hans tankar har lett till att han numera är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller internet.

Vad är ditt mål med dina föreläsningar?

– Min ambition är att få folk att börjar tänka om, säger Alexander Bard.

Han menar att en stor majoritet av alla som har en smart telefon använder den på fel sätt. Såväl företag som enskilda personer. Att spela spel på telefonen, till exempel, jämför han med att äta chips – något som han tycker är meningslöst.

– Det är bortkastad tid. De som använder telefonen så blir den nya underklassen. Var smart och interagera med andra i stället.

"Jag slutade på topp"

Men Bard är inte bara en digital filosof och föreläsare. 2011 gjorde Alexander Bard Laila och Anders Bagge sällskap i Idoljuryn. I fem säsonger roade han TV4:as tittare. Men Idol 2015 blev den sista säsongen för Bard och Baggarna.

Hur känns det?

– Jag slutade på topp. Det var kul hela tiden.

Mer än så vill inte Alexander Bard kommentera Idol.

Den nya Idoljuryn består av av PR-profilen Nikki Amini, producenten Quincy Delight Jones III samt låtskrivaren Fredrik Kempe. Tillsammans med Fredrik Kempe skrev Alexander Bard låten "You're not alone" som framfördes i Melodifestivalen av gruppen BWO 2009. Låten är bara en av alla de schlagerlåtar som Bard haft ett finger med i. Men i årets Melodifestival, som inleddes i Göteborg för en vecka sedan, har Bard inte med något bidrag alls.

Kommer du att se Melodifestivalen i kväll?

– Nej, jag hinner inte titta på tv överhuvudtaget. Jag har inte ens någon tv här i Stockholm. Jag kan få ta tag på allting jag behöver på internet.

Men Melodifestivalen är ingenting som du behöver?

– Nej, och jag kommer inte kommentera Melodifestivalen.

Håller du på med musik över huvudtaget nuförtiden?

– Väldigt, väldigt lite, Det var ett stort steg att ta men jag ville ha tid till att göra någonting nytt.

Den senaste tiden har Alexander Bard "valsat runt" i Indien och Sydamerika.

– Jag kom just hem till Stockholm, säger han.

Var någonstans har du varit? Har du några tips?

– Jag kommer inte tipsa om några platser där för jag vill inte ha en massa unga hipsters där, säger han.

 

NextM arrangeras den 7 och 8 mars i Frihamnen i Stockholm. Huvudtalare utöver Alexander Bard är David Rose, Ana Serrano, Chris Dancy, Brad Templeton och JC Oliver.

Jon Demred

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt