"Vi marknadsför med självförtroende och ödmjukhet"

2017-01-03 13:00 Janne Naess  
Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg. Foto:Janne Næss

Volkswagens marknadschef om försäljningssuccén – och om att ha gått om Volvo efter 50 år.

Årets mest sålda bilmodell i Sverige år 2016 – med 22084 registreringar – blev Volkswagen Golf.  Det är över 50 år sedan ett annat märke än Volvo toppat statistiken. Även då var det en Volkswagen som bröt mönstret, med ”Bubblan” år 1962, berättar DI.

Det har gått drygt ett och ett halvt år sedan Volkswagens stora utsläppsskandal ”Dieselgate” prydde löpsedlar världen över. Ungefär samtidigt tillträdde bilmärkets nya svenska marknadschef Jeanette Asteborg:

 

Vad betyder den här framgången för dig som marknadschef?

– Det är jättekul att jobba på ett framgångsrikt företag. Produkten är bra, försäljningskåren och säljprogrammet är fantastiskt. Våra olika avdelningar jobbar tightare tillsammans nu än tidigare. Allt funkar just nu. Samtidigt så är vi ödmjuka i vår inställning.

Hur har Volkswagen Sverige tänkt kring sin kommunikation efter utsläppskandalen?

– Efter skandalen så fortsatte vi annonsera precis som vanligt, medan andra länder släckte ner helt. Vi ville inte lägga oss helt platta, och provade en vecka i taget. Mätningarna visade att det funkade så vi fortsatte med det.

Hon fortsätter:

– Och vi tänker mycket på hur vi formulerar oss, på att vara ödmjuka och att inte provocera i onödan. Vi mäter även mycket för att se om vi går åt rätt eller fel håll. Sen har jag en väldigt modig chef som har vågat säga ja till mycket.

Varför har just Volkswagen Golf blivit en sådan succé?

– Jag tror att den passar den svenska marknaden väldigt bra. Och den finns i många varianter, med flera motoralternativ. Det är en bra produkt och tajmingen för den har varit bra på flera sätt. I somras började vi sälja den på nätet, och vi annonserar programmatiskt så snyggt det går, utan att förfölja människor. Vi försöker ha ett ”always on” tänk digitalt.  Men det är inte så att vi slappnar av. Nu börjar ett nytt år med nya mål.

Du började som marknadschef när det stormade som värst. Hur känns det här försäljningsrekordet för dig?

– Det känns som att det var länge sedan, och mycket har hänt sedan dess. Samtidigt så är skandalen en del av vår vardag och det är fortfarande många bilar som ska åtgärdas. När jag började kändes det lite läskigt och turbulent. Hur gör man när man hamnar i en sådan situation som vi hamnade i?  

Hon fortsätter:

– Men det känns som sagt som att det var länge sedan, och det är klart att det är roligt med framgång. Jag har kommit in i organisationen och tempot är högt. Vi litar på att vi har bra produkter, tänker mycket utifrån målgruppens perspektiv, och marknadsför med självförtroende och ödmjukhet.

 

Vad händer 2017?

–Återförsäljarna har varit helt fantastiska, och nästa vecka har vi en konferens där vi ska fira säljrekordet. Vi kommer att släppa en hel del modeller och nya koncept 2017, samt ha ett fortsatt fokus på digitalisering. Vi fortsätter mäta så att vi vet att vi är på rätt väg, samtidigt som vi fortsätter att följa vår magkänsla.

 

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt