Så mycket tjänar medie- och marknadsdirektörerna

2016-02-23 08:45 Erik Wisterberg  

Har du rätt lön? Ledarnas lönestatistik avslöjar hur mycket en marknadsdirektör tjänar.

Många mediechefer har, trots den starka intäktspress som råder i branschen, lyckats kamma hem feta ersättningar för sitt arbete.

Gunilla Herlitz, avgående chef för Bonnier News, satte något av ett rekord när hon drog in 18,9 miljoner kronor 2013.

Jan Helin, tidigare publisher på Aftonbladet, drog samma år in 7,5 miljoner kronor.

Men snittet för mediecheferna är betydligt lägre än toppchefernas mångmiljonlöner. Det visar fackförbundet Ledarnas lönestatistik, som publiceras i dag.

Medianlönen inom media, förlagsverksamhet och grafisk industri låg 2015 på 73 000 kronor i månaden för företagsledare. För kategorin ”högre chef” låg medianlönen på 62 000 kronor och för mellancheferna var motsvarande siffra 48 133 kronor.

Ledarna avslöjar också medianlönerna för olika typer av chefsbefattningar, oavsett bransch.

Bäst betalda är finansdirektörerna, med en medianlön på 110 797 kronor per månad.

För marknadsdirektörerna ör motsvarande siffra 81 500 kronor. Marknadsdirektörerna kommer därmed på en niondeplats i statistiken över de bäst betalda chefskategorierna.

Ledarna har även kartlagt löneskillnaden mellan män och kvinnor i chefsposition. Resultatet visar att manliga chefer i snitt tjänar 500 kronor mer per månad än kvinnliga chefer.

Lönenivåerna bygger på en webbenkät till Ledarnas samtliga medlemmar och ska speglar 2015 års lönenivå. Svarsfrekvensen i undersökningen är 48 procent.

Medianlönen för de tio bäst och sämst betalda chefskategorierna.

Sugen på att veta mer om vad enskilda medie- och marknadschefer tjänar? Kolla in Dagens Medias löneliga 2015 nedan:

Här är mediechefernas lönelyft

Mediebyråcheferna med fetast plånböcker

De har Sveriges dyraste – och billigaste – marknadschefer 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>