Ikea är hållbarast i Sverige – enligt ny studie

2016-11-30 11:41 Simon Nilsson  
Ansvarig för studien är Tony Apéria. Foto: Lars OA Hedlund

Ikea är de mest hållbara företaget i Sverige enligt en färsk studie från Stockholms universitet. The Body Shop och Oatly i rygg på möbejätten vad gäller hållbarhet.

Tony Apéria är forskare i corporate brandning vid Stockholm Business School, Stockholm universitet. Hans forskning på "Svensk Hållbarhetsranking" ingår i en pågående forskning om sambanden mellan varumärke, anseende och hållbarhet. I Svensk Hållbarhetsranking har 18.000 intervjuer genomförts bland den svenska allmänheten i åldern 18-74 år. 190 av de största och mest kända konsumentföretagen har studerats.

Resultatet av forskningen visar att detaljhandelsföretag är de som upplevs starkast i avseendet hållbarhet.  

– Vi svenskar ger genomgående högre betyg gällande hållbarhet till de lokala och nationella företagen snarare än de internationella. Studien visar också att hållbarhet är ett mångfacetterat begrepp som omfattar betydligt mer än miljö och klimat. Ur företagets perspektiv är det centralt att förstå vilka hållbarhetsinitiativ som skapar värde till samhället samtidigt som det bygger varumärket. Om företaget lyckas med detta finns det potential att utveckla ett hållbart förtroendekapital, säger Dr Tony Aperia, i ett pressmeddelande.

Företagen som placerade sig högst upp på listan var Ikea, The Body Shop och Oatly. Där Ikea gick segrande ur striden och är det företag som har starkast Hållbarhetsindex bland företagen i Sverige 2016. Tätt efter IKEA följer The Body Shop och Oatly.

- Med Svensk Hållbarhetsranking tar vi ett viktigt, intressant och forskningsbaserat steg framåt för att förstå hur varumärket och hållbarhet samspelar för att driva affären. Det inger hopp om en bättre morgondag när vi kan skapa synergi mellan samhällets behov och företagens lönsamhet eftersom det är just företagen som måste lösa många av samhällets utmaningar, säger Dr Tony Apéria.

Topp 3-placerade Oatly, som är det enda livsmedelsföretaget som hamnar högt upp, gläds åt beskedet.

– Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly, säger företagets vd Toni Petersson, i ett pressmeddelande.

Ett Hållbarhetsindex med fyra huvuddimensioner har tagits fram med mål och ambition över att följa hållbarhetsutvecklingen för svenska företag.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt