Tidigare MTG Radio-chef startar eget säljbolag

2016-03-30 12:38 Amanda Törner  
Erik Beckman.

Med nya bolaget Mediarunner Sweden AB ska Erik Beckman, tidigare försäljningschef på MTG Radio, bland annat samarbeta med den skandalomsusade podcasten AMK Morgon.

När MTG Radio organiserade om sin säljavdelning i september förra året, blev försäljningschefen Erik Beckman av med sin tjänst efter tretton år.

Nu har han samlat ihop sina erfarenheter efter nästan femton år i branschen, och startat det egna säljbolaget Mediarunner Sweden AB.

– Jag har startat i ganska liten skala utan anställda, men ambitionen är att utveckla både tjänsterna och anställa personal på sikt. Grundvisionen är att jag ska ha med mig en bred produktportfölj med tydliga målgrupper när jag är ute och träffar kunder, och inte lämna ett enda möte tomhänt, säger Erik Beckman till Dagens Media.

Några samarbetspartners för det nya bolaget har han redan klara, däribland skandalomsusade podcasten AMK Morgon med Martin Soneby, som Erik Beckman just nu letar sponsorer till.

Det var efter att Kristoffer "Kringlan" Svensson uttryckt hot om våldtäkt och mord i AMK Morgon, som både Åhléns och Acast bröt sina samarbeten med humorgänget Alla Mina Kamrater, som blev tvugna att lägga ned sin podcast.

Därefter valde Martin Soneby att plocka upp den igen –  den här gången utan de övriga medlemmarna.

– Det blev ju lite stökigt för AMK i höstas. Men dels har ju konstellationen och upplägget förändrats – idag är det Martin Soneby ensam som är programledare och bjuder in valda gäster. Han är enormt affärsmässig och professionell i det han gör. Och dels har man lärt sig väldigt mycket av händelsen i höstas, så till den milda grad att jag vågar påstå att AMK Morgon är bland de säkraste podarna för annonsörer idag. Sedan är det klart att humor kan – och bör – vara kontroversiell och spela på alla våra rädslor, så det är ju inte Ekonomiekot direkt, även om det händer att man har diskussioner om väldigt seriösa ämnen ibland, säger Erik Beckman.

Förutom AMK Morgon för Erik Beckman just nu diskussioner med andra potentiella samarbetspartners.

– Jag tycker att framtiden ser ljus ut. Visst finns det en utmaning i det, där allt fler går mot programmatiska köp, men jag tror att det finns behov och en marknad även för uppstickare som jag själv, fortsätter han.

Erik Beckman fortsätter också sitt försäljningsuppdrag för Tonic produktion som tidigare.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt