”Vi fick en enorm respons”

2015-06-09 23:00 Madeleine Östlund  

Granngårdens kommunikationsidé är att möta kunderna med kunskap och inspiration.Det genomsyrar innehållet i samtliga kanaler.

För sex år sedan inleddes Granngårdens contentsatsning då kundtidningen Grannliv såg dagens ljus. För två år sedan adderades en blogg och efter hand har sociala medier lagts till.

Sedan premiären för kundtidningen har antalet medlemmar i kundklubben ökat från cirka 250 000 till över 1 miljon.

– Vi märkte i våra utskick att vi fick en enorm respons när vi lade in content och inte bara pris och produkt, säger Granngårdens marknadschef Lena Hillstedt.

Granngården är en rikstäckande butikskedja med inriktning på djurhållning, lantbruk och trädgård. Kunderna kan vara allt från hundägare till lantbrukare och passionerade trädgårdsodlare. Det gör det naturligt för Granngården att fokusera på inspiration och kunskap, vilket i sin tur leder till att relevans genom fakta och inspiration hamnar i fokus i marknadsföringen, berättar Lena Hillstedt.

Men det betyder inte att köpta annonser inte förekommer.

– Att köpa annonser är minst lika viktigt. Jag tror på kombinationen av köpta, egna och förtjänade kanaler.

Navet i marknadsföringen är dock tidningen Grannliv, vars innehåll sedan tas vidare i Granngårdens övriga kanaler.

Enligt Granngårdens egna mätningar läser eller tittar hela 91 procent av läsarna i tidningen. 72 procent läser allt eller minst hälften och 42 procent ägnar sig åt tidningen i 15 minuter.

– Grannliv är en fantastiskt bra kanal där vi kan lyfta in våra produkter utan att det upplevs som reklam. 93 procent anser att magasinet är trovärdigt.

Nackdelen med att vara så contenttung är enligt Lena Hillstedt att det är tidskrävande att hålla sig ajour med så många olika typer av specialiserade produkter.

– Vi har en bred affär med produkter som foder, maskiner, toalettpapper, jord och tvättmedel som vi behöver ha kunskap om.

Till sin hjälp har Granngården contentbyrån Chiffer. Fyra personer från Granngården och fyra medarbetare från Chiffer ingår i en gemensam redaktion.

– Redaktionen står bakom alla våra kanaler, vilket gör att vi får samma budskap och samma tonalitet i allt material.

Granngården

Contentbyrå: Chiffer.

Mediebyrå: TBS.

Upplaga Grannliv: 150 000 exemplar (en mindre version kallad Grannliv axplock har en upplaga på 200 000 ex).

Unika besök Grannliv (blogg): 65 000 i april 2015.

Medieköp enligt Sifo reklammätningar:

2014: 30,5 miljoner kronor brutto.

Jan-april 2015: 7,2 miljoner kronor brutto.

Contentbyrå: Chiffer

Mediebyrå: TBS

Upplaga Grannliv: 150 000 exemplar (en mindre version kallad Grannliv axplock har en upplaga på 200 000 ex)

Unika besök Grannliv (blogg): 65 000 i april 2015

Medieköp enligt Sifo reklammätningar:

2014: 30,5 miljoner kronor brutto

Jan-april 2015: 7,2 miljoner kronor brutto

Granngårdens Tips för bra content

1. ”Närhet till kunderna för att skapa relevans. Vi träffar och pratar med kunderna på exempelvis mässor och i butikerna, samt via vår kundtjänst.”

2. ”Samma budskap och tonalitet i samtliga kanaler.”

3. ”Att få folk att prata om innehållet och Grann­gården är den bästa marknadsföringen.”

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt