Utslagning väntar produktionsbolagen

2015-09-15 23:00  

Osäkerheten på tv-marknaden slår hårt mot tv-produktionsbolagen.Flera bolag tappar dramatiskt i försäljning och resultat.– Jag har svårt att se att alla existerar om två tre år, säger Johannes Jensen, Nordenchef på Zodiak.

2014 var året då linjär-tv fick sig en rejäl törn.

Tv-tittandet minskade med omkring 10 procent och kanalerna fick allt större problem att fånga tittarna med nya svenska produktioner.

Instabiliteten på marknaden resulterade i att tv-bolagen blev ännu mer försiktiga i sina beställningar.

– Kanalerna får svårare att få ihop sina tittarsiffror, vilket innebär att pengarna minskar. Därför ses budgetar över och trycks ner. Utöver det har vi haft en kraftig etablering av produktionsbolag på vår lilla marknad, säger Johannes Jense­n.

När tittandet var stabilt, och reklammarknaden glödhet, satsade tv-bolagen stora pengar på såväl nya tv-produktioner som nya nischkanaler, varav många fylldes med lokala produktioner. Den tiden är definitivt förbi.

– Alla vet att det är tufft nu. Den stora utmaningen för oss är att bibehålla marginalerna i linjär-tv-projekten och samtidigt hitta nya affärer, säger Anders Knave, som tillträdde som vd på Titan Television i början av 2014.

MTG-ägda Titan är ett av de bolag som har drabbats hårt. Omsättningen har mer än halverats på två år, från 156 till 76 miljoner kronor.

Andra som har det tufft är Eyeworks, som backar från 152 miljoner 2013 till 117 miljoner 2014, Nordisk Film TV-produktion som går från 85 till 24 miljoner, och Endemol som minskar från 89 till 76 miljoner.

Av de 25 bolag som Dagens Media har granskat redovisar 14 ett sämre resultat i fjol jämfört med föregående år. Bolagens sammanlagda rörelseresultat har på ett år krympt med 55 procent, från 137 till knappt 62 miljoner kronor.

Nordisk Film, Endemol, och Titan har störst lönsamhetsproblem – med rörelseförluster på -15,8, -17,3 och -22,5 miljoner kronor.

– Vi har ägnat nästan två års tid åt att städa och få ordning på saker och ting, säger Anders Knave, och fortsätter:

– 2014 har vi stora engångskostnader i form av vissa avslut, både vad gäller personal och avtal. Vi har också haft en del stora projekt som har kostat mer än de skulle, eftersom de var gravt felräknade när de beställdes.

Det finns dock några tydliga vinnare på marknaden. Dels de nya, oberoende uppstickarna Elk, Mexiko och FLX TV – som på två år har gått från noll till en omsättning på 90, 59 respektive 54 miljoner kronor – dels de bolag som producerar flera av de stora, stabila programmen i SVT och TV4.

Ett av dem är Zodiak-bolaget Mastiff, som i fjol ökade omsättningen med 30 procent, till 189 miljoner kronor. Bolaget producerar bland annat ”Så mycket bättre” och ”Let’s dance” åt TV4, SVT:s ”Så ska det låta”, samt TV3:s ”Paradise Hotel”.

– De som har stora ”repeatproduktioner” går in i matchen med mer fett runt midjan. Har du inte den grundbulten måste du gå ut och sälja in nya projekt i en värld där det blir allt svårare att bryta igenom med nya produktioner, säger Anders Knave.

Zodiak-chefen Johannes Jensen är tacksam för att både Mastiff och Jarowskij har många återkommande produktioner. Samtidigt delar han Anders Knaves ängslan över att så få nya program lyckas fånga svenska folket.

– Det är svårt att få nya grejer att fästa, och det är jätteoroande. Jag ser mörka moln på himlen samtidigt som jag känner att vi är bra rustade.

Jarowskij är uppdelat i två bolag, Jarowskij Enterprises som ökar 13 procent till 134 miljoner kronor, och dramainriktade Jarowskij Sverige, som rasar med 85 procent – från 50 till 7,5 miljoner. Orsaken till tappet är att nya säsonger av ”Solsidan” och ”Welcome to Sweden” inte producerades under året.

– Det där är lite av drama­bolagens ok. Det svänger jäkligt mycket. 2015 blir ett betydligt bättre år för Jarowski­j Sverige, säger Johannes Jensen.

Samtliga produktionschefer som Dagens Media pratar med är överens om att det blir allt viktigare att jaga nya kunder och intäkter, utanför den traditionella linjär-tv-sfären.

– Jag tror att vi alla kommer att gå från att vara renodlade produktionsbolag till att även arbeta med företagskommunikation. Volymen i den traditionella tv-branschen kommer att sjunka och därför måste man kunna serva fler med rörlig bild, säger Anders Knave.

Under förra året var Titan ute och uppvaktade annonsörer och mediebyråer i syfte att vinna nya uppdrag.

– Vi gjorde en stor drive och har på så sätt hittat vägar till nya typer av uppdrag.

Problemet är att de stora pengarna fortfarande finns i linjär-tv, som drar in nästan 6 miljarder kronor per år i reklam­intäkter.

– Man måste i dag gå mer digitalt och försöka hitta nya kunder, men det är inget som man i dagsläget tjänar mycket pengar på. Men på sikt kanske även internationella aktörer, som Netflix och andra, börjar köpa nordiska grejer, säger Johannes Jensen.

Efter flera förvärv och fusioner på produktionsmarknaden är det i dag tre större nätverk som dominerar – MTG:s Nice, Endemol Shine och Zodiak.

Johannes Jensen tror att det kan behövas finansiella muskler i den omställning som nu måste ske. På sikt kommer antalet bolag att minska.

– Det måste bli färre, säger han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt