IPG Mediabrands till Sverige

2016-12-13 14:25 Hanna Frick  

IPG etablerar IPG Mediabrands i Sverige och samlar sin spetskompetens under ett och samma tak till våren. I samband med etableringen går Urban Hilding in som vd på IPG Mediabrands Sverige.

Som ett led i en internationell sammanslagning och ett tydliggörande av IPG:s kommunikationskompetenser lokalt i Sverige, Norden och globalt, etableras IPG Mediabrands i Sverige.

IPG Mediabrands är IPG:s mediebyråverksamhet, som består av 16 olika verksamheter, med cirka 8 500 anställda inom 130 marknader världen över.

Mediebyrån IUM ägs av IPG och i samband med etableringen av IPG Mediabrands går IUM:s vd Urban Hilding in som vd över nätverket i Sverige.

Från och med den 1 april kommer IUM, flytta några våningar upp, till McCanns nuvarande lokaler, när IPG Mediabrands etablerar sig.

Förändringen kan ses som ett symptom på branschglidningarna som sker just nu, där byråernas roller smälter samman allt mer.

IUM etablerades som mediebyrå på den svenska och nordiska marknaden för ungefär 30 år sedan och har utvecklats rejält sedan dess. De senaste åren har IUM exempelvis etablerat flera specialistavdelningar, bland annat inom digitala och sociala medier samt programmatic marketing.

I och med den nya etableringen i Sverige, med en tydligare nätverksstruktur, förbereder IPG Mediabrands sig för ytterligare tillväxt inom Norden och globalt.

– Vår konkurrenskraft blir stor när vi samlar samtliga specialister under ett tak och de i detalj är involverade i rekommendationerna för varje kunds övergripande kommunikationsstrategi, säger Urban Hilding, vd IPG Mediabrands Sverige och IUM, till Dagens Media.

IPG Mediabrands Sverige består (december 2016) av följande enheter:

  • IUM – fullservice medie-/kommunikationsbyrå.
  • Marvelous – social media / content / concept / infleuncer marketing / produktion.
  • Reprise Media – performance marketing, SEM och SEO
  • Cadreon – programmatic marketing och Data Management
  • Insight – analys och insikt
  • Orion – Internationell barterverksamhet  

Om IPG:

IPG är en kommunikationskoncern som består av 50.000 anställda i fler än 100 företag, vilket inkluderar några av världens mest kända varumärken inom kommunikationsbranschen.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt