Statoil: ”En fantastisk möjlighet”

2015-09-15 23:00 Madeleine Östlund  

Statoil valde att samarbeta med kupongappen Rabble när bolaget körde en kampanj via Ibeacon.

Det var i februari och mars i år som Statoil valde att köra en kampanj via Ibeacon på fem av sina stationer i Stockholms­regionen.

De kunder som körde in till stationen för att tanka fick bland annat ett erbjudande om lägre pris på kaffe.

– Ibeacon är en fantastisk ­möjlighet, men vi når inte riktigt fram än. Det var väldigt få meddelanden som skickades ut, säger Evelina Ander, digital specialist på Statoil.

Men de meddelanden som ­faktiskt öppnades hade hög konverteringsgrad, berättar Evelina Ander.

– Man kan ju läsa meddelandet direkt på skärmen också, utan att öppna det. Men en lägre konverteringsgrad kan ju också bero på budskapet.

Anledningen till Statoils test av Ibeacon är att mobilanvändandet ökar bland bensinbolagets kunder.

– Vi tittar hela tiden på nya sätt att nå våra kunder, så att testa Ibeacon var relevant ur ett kundperspektiv. Vi kommer sannolikt att göra ytterligare test.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt