Söta dofter får fler att handla

2016-09-23 14:25 Kristin Djerf  

Nu är det bevisat – doften av nybakade bullar får dig att handla mer.

I alla välsorterade matbutiker finns numera en ugn som med jämna mellanrum sprider doften av nybakat bröd i lokalen.

Helt rätt tänkt, enligt en ny studie som Karlstads universitet har genomfört tillsammans med kaffemärket Löfbergs.

Forskarna har genomfört en eyetrackingstudie för att mäta hur människors köpbeteende påverkas av dofter.

100 personer deltog i studien, som genomfördes utanför Löfbergs café på Kungsgatan i Stockholm. Deltagarnas ögonrörelser registrerades med ögonrörelseglasögon under promenaden, och en del av dem exponerades för doften av kaffe eller kaka längs vägen.

Resultatet visade att deltagarna som exponerats för doft visade dubbelt så mycket uppmärksamhet åt Löfbergs reklamskyltar. De var även mer positivt inställda till varumärket och köpintentionen ökade med 40 procent.

Framför allt är det söta dofter som visar sig ha betydelse för köpsuget. Deltagarna som exponerades för kakdoft tittade 51 procent längre tid på skyltarna och hade 21 procent högre köpintention än de som utsatts för kaffedoft.

Enligt Poja Shams, lektor i företagsekonomi vid Karlstads universitet, är slutsatsen tillförlitlig, trots det begränsade antalet deltagare i studien.

– Samplestorleken är alltid beroende av studiens karaktär och i experimentstudier likt denna brukar man ha mellan 30-50 deltagare per grupp. I denna studie ämnar vi utforska effekter som resulterar i samspelet mellan syn- och luktsinne mellan tre olika betingelser, och vardera betingelse har tillräckligt med deltagare för att påvisa statistiskt signifikanta skillnader, säger Poja Shams till Dagens Media.

Se filmen från experimentet:

Kristin Djerf

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt