Slaget om läsarna står i varje kvarter

2015-02-17 23:00  

Det råder lokaltidningskrig i Stockholm. Sedan nyår har Direktpress startat 13 nya tidningar i Stockholms­området och knappar in på Mitt i sett till antalet titlar.

Direktpress går från 16 till 29 titlar i Stockholmsområdet.

Täby, Solna, Hässelby och Spånga är några av orterna vars invånare får en ny tidning hem i brevlådan på lördagarna. Bakgrunden till expansionen är ökad efterfrågan, både från läsare och annonsörer, anser Helene Claesson, chefredaktör på Direktpress.

– Vi förändrar vår affär. Vi har haft 90 procent lokala kunder, och fokus i tidningen är lokal journalistik, men genom att vara i hela Stockholm blir vi en regional aktör. Det finns många kunder som har sin verksamhet i en stadsdel men även är verksamma på andra platser. De har undrat varför vi inte finns i hela stan.

Mot den bakgrunden startade Direktpress också nyligen ett försäljningsbolag för riksannonsörer under namnet Sprintad. Bolaget sluter bland annat avtal med andra lokala gratistidningar med stor räckvidd för att kunna sälja annonser till kunder som exempelvis vill nå hela Mellansverige, eller hela Stockholm.

– När vi tänker regional- och rikstäckande är det viktigt att ha hela Stockholmsområdet representerat eftersom det är den mest expansiva regionen. Det är några pusselbitar som har saknats, säger Helena Claesson.

Nästa pusselbit är sajten Stockholmdirekt.se, som samlar alla Direktpress Stockholms titlars nyheter under en plattform.

Annonsaffären är än så länge begränsad, men i takt med att Direktpress bygger trafik till sajten ska säljbolaget Leeads sköta annonsförsäljningen på sajten.

– Våra stora lojala kunder har börjat efterfråga en lokal digital plattform. De vill inte gå på Aftonbladet.se. Vill de nå dem på Östermalm är det viktigast att nå precis dem. Förut har det varit svårt att tjäna pengar på det här, men vi tror att det finns en kommersiell sida.

Direktpress, som enligt sitt senaste bokslut, för 2013, omsatte 121,7 miljoner kronor, vill nu bygga den digitala affären jämsides med printaffären.

– Vår grej är att ge dig lokala nyheter varje dag i mobilen, och sedan får du en pappersprodukt när du har tid på lördagarna, där det finns mer fördjupning och fler bilder. Det blir en annan upplevelse, säger Helene Claesson.

Samtidigt dödförklarar hon den ickehemburna gratistidningen.

– Den affärsmodellen med gratistidning i kollektivtrafiken, den är död. Alla sitter med mobilen. Vi landar på folks hallmattor.

Fortfarande är det dock konkurrenten Mitt i, som i somras köptes upp av riskkapitalistbolaget Segulah, som når flest läsare. I Orvesto Konsuments senaste mätning hade Mitt i en total räckvidd på 945 000, jämfört med Direktpress Stockholms 367 000. Nyligen meddelade Mitt i också att de investerar för att ta ännu större plats på Stockholmsmarknaden. Tre nyhetsreportrar och flera säljare ska anställas.

– Vi ska bli ännu bättre. Hittills har det varit väldigt positivt med nya ägare. De har visat att man vill satsa på den här affärsmodellen och jag får känslan av att även medarbetarna upplever det som ett lyft, säger Dan Lannerö, tf vd på Mitt i.

Några nya titlar tycks däremot inte vara aktuella i dagsläget.

– Vi har 31 editioner, det är väldigt mycket. Det finns ingen annan aktör som är i närheten av den lokala täckningen, snarare handlar det om att vi behöver förstärka våra resurser ytterligare inom vissa områden som är stora.

Dan Lannerö anser att strukturomvandlingen som lett till nedskärningar på lokaltidningar runt om i landet är negativ för papperstidningen, men inte nödvändigtvis för Mitt i. Under 2013 nådde Mitt i en omsättning på 300 miljoner kronor, vinsten landade på 54 miljoner kronor.

– Allteftersom de betalda morgontidningarna minskar i räckvidd innebär det ett fönster för oss som kan öka och upprätthålla vår räckvidd. De som finns kvar har en bra möjlighet. Vi har också en fördel av att folk har vant sig vid att man kan konsumera medier utan att betala för det.

Han är övertygad om att det finns utrymme för print i Mitt i:s affärsmodell ”under en väsentlig tid framöver”.

– Det beror på att det fungerar, det är det avgörande för annonsörerna i slutändan. Oavsett trender måste det fungera.

I dag har Mitt i en gemensam sajt för samtliga titlar och en app. Liksom Direktpress hoppas tidningen utöka den digitala affären i framtiden. Den 15 mars tillträder tidningens nya vd Erik Norberg.

– Han kommer från den digitala världen och kommer nog leda företaget vidare åt det hållet. Vi ska finnas kvar i print men kommer att utvecklas i den digitala världen, säger Dan Lannerö.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt