SJ: ”Största andelen positiva”

2015-09-15 23:00 Madeleine Nilsson  

SJ genomför just nu ett test där man använder Ibeacon för att utöka sin kundservice.

Den som besöker SJ:s butiker och lounger i Stockholm och Göteborg, och har SJ:s app ”Min resa” installerad, kan just nu få ett meddelande med exempelvis lösenordet till wifi-nätverket eller information om öppettider.

Det hela är ett test av Ibeacon-tekniken som ska pågå i fyra veckor.

– Vår ambition är att ligga i framkant genom att använda och testa nya tekniker. Via Ibeacon kan vi göra resandet enklare genom att ge resenärerna den information som de behöver när de behöver den, säger Anna Fahlkrans, affärsutvecklare på SJ.

SJ drog igång sitt test den 26 augusti. Hittills har man fått bra respons från både kunder och personal, berättar Anna Fahlkrans.

Alla användare som får ett meddelande via Ibeacon får också frågor omkring testet där de kan tala om vad de tycker.

– Hittills har den största andelen av dem som svarat varit positiva.

Anna Fahlkrans är noga med att poängtera att SJ inte skickar några kommersiella meddelanden. Vad testet ska leda till vet SJ inte riktigt än.

– Ett scenario för tågbranschen skulle kunna vara att guida resenärerna till rätt tåg och spår och exempelvis skicka en bekräftelse när de är på rätt tåg.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt