Sensorerna visar exakt var kunden är

2015-09-15 23:00 Madeleine Nilsson  

Träffsäkerhet ner på centimeternivå – och möjlighet att kartlägga och kommunicera i butiken. Nu testas beacon-tekniken av flera svenska annonsörer.

Där GPS är för trubbigt kan beacon-tekniken vara en lösning.

Beacons är relativt små sensorer som huvudsakligen placeras ut inomhus. Via bluetooth skickar de signaler som upptäcker om en mobiltelefon finns i närheten. Om så sker ”väcker” signalen användarens app till liv, och appen kan i sin tur skicka ett meddelande via pushnotis till användaren.

Beacons kan upptäcka en mobiltelefon på uppåt 70 meters avstånd och kan geografiskt bestämma var en mobiltelefon befinner sig ner på några centimeters träffsäkerhet.

Tekniken gör att exempelvis butiker, restauranger och hotell kan få information om hur ­kunderna rör sig och skicka erbjudanden eller andra meddelanden när någon befinner sig i närheten, eller skicka erbjudanden och meddelanden baserat på tidigare rörelsemönster, så kallad fysisk retargeting.

– Jag tror att det här kommer att få genomslag, men jag tror inte att det blir en volymaffär. Geografisk styrning är ju bara en aspekt när det handlar om vilka målgrupper man vill nå, säger Kristina Juhlin, digitalchef på mediebyrån Carat.

Men för att konsumenter ska kunna få meddelanden via beacon-tekniken krävs att de först och främst har bluetooth påslaget, att de har en app där beacon-teknik är inte­grerad installerad på sin telefon och att de har godkänt pushnotiser.

– Det är en fördel för konsumenterna när vi pratar integritet. Om man inte vill ha dessa meddelanden är det enkelt att bara slå av blåtanden, ta bort appen eller inte godkänna ­platstjänsten, säger Per Anell, medgrundare av mjukvaru­bolaget Shopjoy, som bland annat hanterar beacon-kampanjer.

Apple är som vanligt långt framme även när det gäller beacon-tekniken. Med hjälp av sin positionsteknik, kallad Ibeacon, som lanserades med IOS7, fungerar användarnas mobiltelefoner både som sändare och mottagare. Apple har alltså inte själva byggt någon fysisk beacon, men andra tillverkares beacons fungerar med Apples Ibeacon.

I somras lanserade Google sitt svar på tekniken, kallat Eddystone. Hittills har Google exempelvis använt den till att skicka pushnotiser i realtid med information om tidtabeller i kollektivtrafiken i amerikanska Portland.

– Vi kommer använda tekniken för att förbättra våra egna produkter. Snart kommer Google Now kunna använda kontextuell information för att ge användarna mer relevant assistans – exempelvis att man får menyn i telefonen när man befinner sig på en restaurang. Tekniken är intressant för att den kan bidra till mer relevanta tjänster och produkter för våra användare, säger Farshad Shadloo, kommunikationsansvarig på svenska Google.

LÄS OCKSÅ:

Statoil: ”En fantastisk möjlighet” 

Coop: ”Vi ville testa tekniken” 

SJ: ”Största andelen positiva” 

Beacons i korthet

Så går det till

1. Beacons skickar ut signaler som upptäcker smarta mobiltelefoner i närheten.

2. En app tar emot signalen och fastställer var, i förhållande till sensorn, som användaren befinner sig.

3. Appen skickar i sin tur ett meddelande till användaren via pushnotis.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt