Så vill Google bli marknadschefens bästa vän – jättelansering i dag

2016-03-15 15:00 Erik Wisterberg  
Arnaud Monnier, Europachef för Google Analytics 360.

Google spöade Yahoo och Alta Vista – och skapade världens största sökmotor. Nu vill Google revolutionera marknadsförarnas vardag, genom att förvandla data till pengar.

– Det har skett en explosion i mängden data, svårigheten är att göra den användbar, säger Arnaud Monnier, Europachef för nya Google Analytics 360.

Flera globala storspelare, exempelvis Adobe och Microsoft, säljer avancerade plattformar som ska hjälpa kunderna att omvandla data till pengar. Det handlar, enkelt uttryckt, om att samla in, analysera och agera på realtidsdata om kundernas beteende på en sajt. Rätt insikter kan bli värdefulla nycklar för att smörja existerande kunder med rätt erbjudande vid rätt tidpunkt.

Nu ger sig nätjätten Google på allvar in i kampen. Bolaget är i dag ohotad marknadsledare på många västerländska marknader när det kommer till sökordsannonsering.

I Sverige har Google enligt Dagens Medias tidigare beräkningar över 95 procent av den mycket lukrativa marknaden. Grunden till framgången är Googles sökmotor, som tog över världens internetanvändare från konkurrenterna genom att helt enkelt leverera ett bättre och mer intuitivt sök.

Samma grundrecept låg bakom lanseringen av Gmail 2004. Det enda stora misslyckandet som fläckar framgångssagan Google är deras upprepade försök att skapa ett eget socialt universum. Minns du exempelvis Google Wawe?

Google Plus, som av allt att döma inte lär bli något nytt Facebook, har dock en inbyggd uppsida för Google. Användare av Gmail, Youtube eller andra Google-ägda plattformar är inloggade med sitt Google-konto som sömlöst tar dem mellan alla plattformar.

Google kan i andra änden tanka loss oändliga mängder data ihopsatt av exempelvis sökhistorik, mejlbeteende och surfvanor – vilket bolaget kan kapitalisera på i erbjudandet mot annonsörerna.

Snacka om big data. I flera år har termen varit senaste mode, och allt fler företag jobbar med datadriven kommunikation.

Nu satsar Google på att hjälpa andra företag med att hantera de enorma dataflöden som genereras av sajtbesökarna. Googles version av ett nytt dataanalysverktyg för marknadsförare, som lanseras globalt i dag, handlar om enkelhet. Inspirationen, och i viss mån tekniken, är hämtad från sökmotorn.

– Vi försöker göra något unikt i termer av enkelhet, precis som vi har gjort med sök och epost, säger Arnaud Monnier till Dagens Media.

Produkten ”Google Analytics 360 Suite” betatestas just nu tillsammans med utvalda företag. Google inleder i dag den globala lanseringen.

– Vi vill göra det lättare för marknadsförare att hitta insikter och att kunna agera på dem snabbt.

Arnaud Monnier levererar under intervjun, gjord via Google Hangouts, inövade svar. Ordet "hjälpa" återkommer gång på gång.

Han vill dock inte svara på vad Googles nya produkt kommer att kosta. Prislappen för Google Analytics 360 Suite är hemlig. Det är även lanseringsdatumet mot marknaden i stort.

När Dagens Media frågar vilka affärsmässiga mål Google har med jättelanseringen – som föregåtts av åratal av arbete – förstår han inte riktigt frågan. Han vill inte heller ange vilka existerande produkter som Googles nya paket ska ta upp kampen med.

– Hur menar du med affärsmål, säger Arnaud Monnier.

Ni har lagt ned massor med tid och pengar på detta, är målet att få fler betalande företagskunder eller att locka till er nya kunder?

– Det vi försöker göra är att förstå behoven hos våra kunder bättre och se till att vi på riktigt hjälper dem att fatta bättre beslut. Målet är att göra kunderna mer effektiva.

Så vad är det egentligen Google, vars ägare Alphabet omsatte 178 miljarder kronor under det sista kvartalet 2015, slår på stora trumman om?

Här är huvuddragen i Googles lansering av ”Google Analytics 360 Suite”, som beskrivs som en integrerad marknadsförings- och dataanalysplattform:

Google lovar att produkten ska ge marknadsförare möjligheten att följa kundernas resa via beröringspunkter på samtliga plattformar och enheter.

Plattformen är uppbyggd av sex enskilda produkter:

1. Google Audience Center – en datahanteringsplattform som ska hjälpa företag förstå sina kunder och på så sätt kunna hitta fler. Kan integreras med Googles annonsplattform Double click och andra externa plattformar.

2. Google Optimize 360 – ett verktyg för personifiering och testning av webbsidor. Genom att visa olika målgrupper olika versioner av sin sajt ska företag kunna optimera sin digitala närvaro.

3. Google Data Studio – ett verktyg för dataanalys och visualisering av data.

4. Google Tag Manager 360 – bygger på den tidigare Tag manager-produkten och ska göra det enklare för sajtägare att skrapa ihop viktig sajtinformation.

5. Google Analytics 360 – en ny version av Google analytics premium, Googles betalversion av webbanalysverktyget Google analytics (gratisversionen kommer att finnas kvar).

6. Google Attribution 360 – en ny version av Adometry, verktyget som ska analysera och värdera marknadsföringsinvesteringar i alla kanaler.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt