Löfbergs öppnar kafé på Stureplan

2015-03-31 23:00 Kristin Djerf  

I morgon öppnar Löfbergs ett eget ”kaffemecka” med rosteri och kafé vid Stureplan i Stockholm.Dagens Media fick en förhandstitt och träffade en entusiastisk marknadschef mitt i byggdammet.

– Stureplan är den viktigaste marknaden i Sverige och vi vill ge dem som rör sig där en ny bild av Löfbergs. Vi är ett 110-årigt familjeföretag och vi vill visa vilken bred och djup kunskap vi har om kaffe, att vi inte bara är en leverantör till restauranger och detaljhandel, säger Leif Sjöblo­m, marknadschef på Löfberg­s sedan fyra år.

– Jag kommer från restaurangbranschen och kände att det här med kaffe, det kan jag. Men oj, vad det finns mycket mer att lära hela tiden.

Det nya kaféet, som ligger runt hörnet från Stureplan på Kungsgatan, bredvid svenskt Snus konceptbutik och mittemot konkurrenten Nespresso, ska föra tankarna till en hemmamiljö, med en ljus köksavdelning och en loungig vardagsrumsdel.

Mitt i lokalen finns en stor yta som fortfarande gapar tom när Dagens Media är på besök.

– Vi väntar just nu på leveransen av en rostmaskin. Vi kommer att rosta eget kaffe på Stureplan, säger Leif Sjöblom.

– Det blir häftigt, vi kommer att kunna göra egna specialrostar och visa att Löfbergs är så mycket mer än vad man ser i matbutiken.

Han pekar också stolt ut kaffebryggarna och espressomaskinen ”Slayer” som tronar bakom disken.

– Kaffeexperterna bland kollegorna är väldigt exalterade över dessa. Det här ska vara en plats för verkliga kaffenördar.

Väggarna i lokalen är målade lila, men inte i den signumfärg som bolaget sökte och fick patent för 2005. En vägg är täckt av ett specialframtaget mönster, med kaffebönor och den romb som Löfbergs använt i sin kommunikation sedan 1930-talet.

Andra väggar täcks med tavlor från Löfbergs historia och från plantager i Sydamerika där de hämtar sitt kaffe.

– Vi har diskuterat mycket om hur högt vi vill skrika ut Löfberg­s, och valde en mer subtil väg. Det ska kännas att vi står bakom, men vi vill inte skriva någon på näsan, säger Leif Sjöblo­m.

Vad är svenskarnas inställning till kaffe?

– Nästan alla svenskar dricker kaffe och vi dricker det mer och mer utanför hemmet. Samtidigt är det många som dricker sitt bryggkaffe och tycker att det smakar okej, utan att lägga så stor vikt vid smaken. Vi vill visa att det finns så många fler dimensioner.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt