Google: Det krävs för att svenska företag och marknadschefer ska bli vinnare

2016-02-19 09:41 Fredrik Svedjetun  
"Alla har idag anställt digital kompetens i sina team, men jag tror att man blir en bättre ledare om man också själv har en djup förståelse för de digitala kanalerna", säger Sofie Löwenhielm på Google.

Google släpper färska råd till Sveriges marknadschefer – och hyllar två svenska företag som just nu jobbar framgångsrikt med sin marknadsföring.

I nya numret av Dagens Medias tidning berättar vi om Googles och BCG:s (Boston Consulting Groups) nya rapport om marknadschefsrollens omvandling.

Slutsatsen är att man behöver göra digitaliseringen till en konkurrensfördel – annars blir den definitivt en konkurrensnackdel.

Sofie Löwenhielm, retail industry manager på Google, är bestämd i sin uppfattning om vad som är rapportens viktigaste slutsats.

– Det är att det rör sig om en transformation, inte om en inkrementell förändring. Det räcker alltså inte med att skruva lite på det man redan gör, säger hon till Dagens Media.

Att svenska marknadschefer blir bättre på digital kommunikation är viktigt inte bara för det egna företaget, utan även för Sverige som nation.

– Sverige har de mest avancerade konsumenterna, som alltid ligger i framkant vad gäller den digitala användningen, säger Sofie Löwenhielm och fortsätter:

– Men på företagssidan har vi en bit kvar att gå. Det är viktigt för vår konkurrenskraft att svenska bolag tänker transformation för att därigenom kunna knappa ikapp konsumenterna.

Hur duktiga är svenska marknadschefer idag vad gäller den digitala omställningen?

– Vi ser tydliga skillnader mellan två grupper av bolag. De traditionella bolagen är väldigt duktiga på att bygga varumärke. Däremot tog det dem längre tid att komma igång med den säljdrivande marknadsföring som blev möjlig tack vare digitala kanaler.

– Sen har vi den andra gruppen, bestående av ”digital natives” som föddes tack vare internet. De är oerhört duktiga på att sälja online men missar ofta det här med att bygga varumärke.

Sofie Löwenhielm tror att det är de företag som har lyckats få ihop de två delarna – varumärkesbygge respektive säljdrivande, digital kommunikation – som har störst chans att lyckas i framtiden.

– Därför är de olika delarna i vår rapport viktiga för olika företag, säger hon.

Läs mer om Google-rapporten i senaste numret av Dagens Media.

Kan du nämna några svenska företag som har lyckats bra med att kombinera de här två olika aspekterna av marknadsföringen?

– Ja. Vi har exempelvis Carpetvista, en ”digital native” som säljer mattor online. De tar just nu spännande steg mot att också bygga varumärke med hjälp av Youtube och video.

– Tittar man i stället på mer traditionella företag så har Clas Ohlson stuckit ut på senare tid. De har nu en stor närvaro i digitala kanaler, de jobbar med rörlig bild, använder möjligheten till att ha flexibilitet och olika längd på sina filmer, och är duktiga på att berätta en historia över tid. Det är jättekul att se.

Ni är ganska drastiska när ni ger råd om hur aggressivt och snabbt man behöver göra en digital omställning. Samtidigt finns det vissa som varnar för att gå för snabbt fram och skrota ”det gamla”. Vad säger ni om det?

– Alla som kan marknadsföring känner till vikten av att bygga varumärke. Det är fortsatt viktigt, men man kan göra det både i digitala och traditionella kanaler. Det enda som har hänt med den digitala utvecklingen är att det dels finns fler kanaler och möjligheter, dels en större mätbarhet. En vanlig missuppfattning idag är att det digitala bara kan driva försäljning, när sanningen är att det också kan vara en del av varumärkesbyggandet.

Tror du att det behöver ske en generationsväxling i marknadschefsledet innan svenska företag blir duktigare på digital marknadsföring?

– Nej, det tror jag inte behövs. Vi har jätteduktiga marknadschefer i Sverige. Och det blir tydligare och tydligare hur de tar fullt ägandeskap över online likväl som offline marknadsföring.

Sofie Löwenhielm fortsätter:

– Alla har idag anställt digital kompetens i sina team, men jag tror att man blir en bättre ledare om man också själv har en djup förståelse för de digitala kanalerna och det nya konsumentbeteendet.

Läs mer om Google och BCG:s rapport i Dagens Medias tidning, nummer 3, 2016. Där kan du bland annat läsa om de tre områdena som varje marknadschef bör arbeta med för att klara den digitala transformationen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt