De kräver stopp på nätsnusket

2011-03-16 10:51 Dante Thomsen  

Dina annonser kan hamna vid penisar, plastikopererade bröst och högerextrema sympatier. Nu kräver annonsörerna hårdare kontroller hos annonsnätverken.

Paow, Dessie, Kissie, Foki och Kenza. Besöksantalet på Sveriges största bloggar har exploderat - och blivit en lukrativ affär för annonsnätverk som Tradedoubler, Tailsweep och Ad Action.

Men med nätverken försvinner också annonsörernas kontroll.

– En av baksidorna med att man köper via de här nätverken är att man handlar i bulk, därför är vi så klart medvetna om att sådant här kan hända, säger Frippe Stenberg, marknadschef på Tele2.

Han talar om när Sveriges största bloggare Alexandra ”Kissie” Nilsson för några veckor sedan hotade att misshandla en journalist på Nyheter24.

Händelsen, som gav stort eko i medierna, resulterade i att samtliga annonsörer snabbt drog sig tillbaka.

Sedan dess har debatten trappats upp. Frågan är om all exponering är bra exponering, något som tillbakavisas av Frippe Stenberg.

– Vi vill absolut hålla vår kvalité uppe, men det är klart att det ibland slinker igenom oseriösa sajter.

De facto dyker annonsörer också upp i sammanhang som de förmodligen själva inte skulle valt att synas i.

En av annonsörerna på ”Kissies” blogg var Interflora, som enligt marknadschefen Susann Kinberg har som policy att inte synas på bloggar över huvud taget.

Trots det dök en annons från Interflora upp på bloggen ”Ami of Sweden i form av en banner – som vid ett tillfälle låg precis under en bild föreställande 12 erigerade penisar.

Susann Kinberg:

– Efter det som hänt har vi insett att en hårdare kontroll är nödvändig, och vi arbetar med att ta fram riktlinjer för hur och var vi ska synas på internet.

Maria Berglund är marknadschef på Kia Motors, som även de haft annonser på ”Kissies” blogg, upphandlade av mediebyråerna Bizkit och Wisely.

– Vi har diskuterat det här problemet och vill undvika att hamna på sådana här sajter igen. Tyvärr levde jag i tron att nätverken hade lite bättre koll, vilket var ett misstag från vår sida.

Enligt henne handlade Kia Motors i god tro.

– Det är tyvärr lätt att det blir så här när man går ut brett och köper klick.

Hon säger också att företaget nu ska bli mer noggrant.

– Vi har också diskuterat huruvida vi ska synas på bloggar över huvud taget, säger Maria Berglund, och fortsätter:

– Jag skulle vilja ha någon form av garantier, en kvalitetsstämpel. Annars blir risken att man undviker att annonsera helt och hållet på det här sättet.

Paulina Berndtsson är informationschef på Solresor, som även de köpt annonser på ”Kissies” blogg via det Delta Projectsägda annonsnätverket Ad Action.

Även hon öppnar för hårdare kontroller.

– Nu har vi ju fått ett bevis på att det kan finnas problem och att vi behöver ha en diskussion. Vi har inte möjlighet att kolla alla bloggar och det kravet kanske man borde kunna ställa på Ad Action och liknande aktörer, säger hon, och fortsätter:

– Det är väl så här med alla nya fenomen, det sker misstag i början som är ett varningstecken på att man måste styra upp det hela.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>