Annonsörer bromsas av tekniken

2015-09-15 23:00 Madeleine Östlund  

Tekniken sätter käppar i hjulet för de annonsörer som testar kampanjer via Ibeacon. Det är helt enkelt för få kunder som nås av meddelanden.

Att Ibeacon är en spännande teknik verkar branschen rörande överens om. Träffsäkerheten och möjligheten till fysisk retargetin­g är lockande.

Men det återstår en rejäl teknisk utmaning för annonsörerna innan kampanjer via Ibeacon kan ge ordentligt genomslag.

– Vi vet från våra tester att resultaten i förhållande till förväntningarna blir för låga på grund av de tekniska begränsningarna, säger Kenneth Danielsson, vd på Mindshare, som bland annat använt beacon-teknik i en kampanj för Knorr.

Användarna måste dels ha en relevant app installerad, och dels ha godkänt pushnotiser.

Men det största hindret är att Ibeacon kräver att användarnas bluetooth är påslaget.

Det innebär att användarnas beteende måste förändras så att vi alltid har bluetooth påslaget, eller tekniken utvecklas så att det inte längre är ett problem.

– Jag tror absolut att någon variant av Ibeacon kommer fungera, men vi är lite tidigt ute ännu, säger Evelina Ander, digital specialist på Statoil.

När Statoil tidigare i år testade en kampanj via Ibeacon med hjälp av Rabble blev resultatet att få meddelanden gick ut. Helt enkelt för att få användare levde upp till de tekniska kraven.

– Det är ju väldigt många tekniska parametrar som ska uppfyllas.

Ibeacon fungerar dessutom inte lika bra utomhus, eftersom väder och vind gör att signalen från sensorerna får svårt att nå telefonerna.

Men möjligheten att styra reklambudskapen efter hur människor rör sig är ”superintressant”, berättar Kenneth Danielsson.

Det blir en helt annan avgränsning än vad en tradi­tionell mediekanal kan erbju- da.

– Våra telefoner är spårningsverktyg, men om just Ibeacon är lösningen är oklart. Det kan mycket väl komma en ny teknisk variant, säger Kenneth Danielsson.

Att genomföra kampanjer med hjälp av Ibeacon beskrivs ofta som ett paradigmskifte för framför allt retailbranschen.

– Vi jämför oss ofta med USA, men glömmer att det är ett ­jättestort land. Den potentiella effekten vi kan få i Sverige är liten, säger Kenneth Danielsson.

Möjligheter med beacon-kampanjer

kan anva¨ndas av bland annat biografer, ma¨klare och butiker

Mäklare kan skicka med­delanden till användare som är i närheten av hus som är ute till försäljning. De kan skicka bilder och information om det objekt som användaren exempelvis står utanför.

Biografer, teatrar och restauranger kan exempelvis skicka rabattkuponger till personer som befinner sig i närheten.

Butiker i gallerior kan skicka erbjudanden till besökarna.

Konferenser och event kan använda tekniken för smidigare registrering av deltagarna, få feedback och guida besökarna genom mässhallen.

Museer kan skicka information om konstverk som användarna är i närheten av.

Dagligvarukedjor kan skicka rabattkuponger och erbjudanden till kunderna i butiken.

Fysisk retargeting – att anpassa erbjudanden och budskap efter användarnas tidigare rörelsemönster.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt