Anna Fairbrass: "En bransch som är ganska oorganiserad"

2016-11-24 15:11 Simon Nilsson  

Hallå där... Anna Fairbrass, marknadschef på DIK, vad har ni fått för respons på DIKsessions?

Torsdagen den 29 september höll retorikexperten Elaine Eksvärd en interaktiv föreläsning hos DIK, i något som fackförbundet valt att döpa till DIKsessions. Elaine Eksvärd var först ut av fyra föreläsare när hon lärde åhörarna om modern retorik och hur man kan förbättra sin kommunikation i förhandlingssituationer. Under morgonen presenterade DIK det tredje frukostseminariet när Charlie Nordblom föreläste om kommunikativt ledarskap.

Det här säger DIK:s marknadschef om fackets seminarier.

Varför startade ni DIKsessions?

 – Vi vill att man ska gå från DIKsessions med ny kunskap, nya kontakter, inspiration och konkreta verktyg som man direkt kan börja använda i sitt arbete. DIKsessions och podden Dialog är sätt för oss att öka kännedomen om facket i en bransch som är ganska oorganiserad (kommunikationsbranschen). Men också stärka den genom kompetensutveckling och nätverkande.

Vad vill ni att man ska ta med sig efter ett seminarie?

– Många seminarier kan vara så teoretiska. Med DIKsessions försöker vi vara mer handfasta och mer konkreta. Vi försöker vara mer: ”Så här kan man göra”. Exempelvis Elaine Eksvärd tips på hur man lyckas bättre i en förhandling genom att bland annat klä sig strategiskt och tänka på tonläget i slutet av meningar.

Hur har DIKsessions tagits emot?

– Det har gått över all förväntan. Särskilt stort var trycket på att lära sig mer om att leda kreativa processer och att lyckas med en förhandling. För att fler ska ha möjlighet att ta del så har vi också filmat och lagt ut seminarierna online.

Sista föreläsningen går av stapeln nästa torsdag. Hur planerar ni att ta det här vidare?

– Vi kommer fortsätta på samma spår fram mot våren. Podden och DIKsessions är den grunden vi kommer utgå från.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt