Rekordmånad för medieinvesteringarna

2016-11-08 09:10 Amanda Törner  
Flertalet mediekategorier uppnådde rekordnivåer under oktober och månadens stora vinnare blev tv. Totalt förmedlades under oktober närmare 1,6 miljarder kronor.

Flertalet mediekategorier uppnådde rekordnivåer under oktober – stora vinnaren blev tv.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 26,9 procent under oktober jämfört med samma period föregående år.

Flertalet mediekategorier uppnådde rekordnivåer under oktober och månadens stora vinnare blev tv. Totalt förmedlades under oktober närmare 1,6 miljarder kronor.

De mediekategorier som ökade under oktober var tv, utomhus/trafikreklam, internet, radio, bio och fackpress. Förutom tv, uppnådde utomhus/trafikreklam rekordnivåer under oktober.

Kategorin tv uppvisade en tillväxt om 58,2 procent, vilket är den högsta nivån sedan 2013.

– Medieinvesteringarna går på högvarv och oktober uppvisar den högst uppmätta siffran sedan mediebyråbarometern startade. Visserligen hade oktober 2016 fem måndagar jämfört med oktober 2015, men ökningen om hela 26,9 procent i oktober förklaras bara delvis av den extra faktureringsdagen. Framför allt visar oktober på annonsörernas jakt efter bred räckvidd i massmedier. Återigen ser vi tecken på att tillväxttakten i digitala kanaler börjar mattas av. TV, radio och utomhus/trafikreklam hade stakare tillväxttal än internet under oktober, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under oktober var DR/Annonsblad, dagspress storstad, populärpress, dagspress landsort, sök och dagspress kväll.

Den mediekategori som hade det tuffast i oktober var DR/Annonsblad, som backade med 35,4 procent jämfört med samma månad föregående år. 

– Den positiva utvecklingen för mediekateorierna tv, radio och utomhus/trafikreklam kommer sannolikt fortsätta, då alla tre kategorierna har en stark orderingång under november och december. Internet ökade med 28,1 procent under oktober, vilket får anses ligga i linje med förväntan med anledning av kalendereffekter. De tryckta medierna – som inte påverkas av kalendereffekter – har haft en tung månad och totalt tappar printkategorierna 18,6 procent. Framför allt dagspress, både storstad och landsort, tappade oväntat mycket under oktober, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt