Mindre Zlatan i rutan

2017-03-17 12:04 Mathias Asplund  
När Zlatan bytte PSG mot Manchester United bytte han också Nike mot Adidas. Foto: Adidas

Zlatan Ibrahimovic och storklubben Manchester United sponsras av Adidas. Nu planerar klädjätten att dumpa all tv-reklam. "Du ser inte på tv-reklam längre", säger vd Kasper Rorsted.

Adidas lägger av med tv-reklam för att satsa helt på digitalt. Målet är att fyrdubbla intäkterna från e-handeln till år 2020. Det säger sportjättens vd Kasper Rorsted i en intervju med CNBC.

Adidas ska fokusera på marknadsföring i digitala kanaler för att finnas där den yngre målgruppen finns i dag.

– Det är tydligt att den yngre konsumenten tar kontakt med oss huvudsakligen genom mobila enheter. Digitalt engagemang är nyckeln för oss; du ser inte på tv-reklam längre, säger Rorsted till CNBC.

Rorsted tog över ledningen av Adidas förra året och siktar på en intäktsökning från nästan 10 miljarder kronor 2016 till 40 miljarder år 2020.

– Vi kan skapa en mycket mer direkt förbindelse med konsumenter.

Adidas årliga rapport visar att företaget innan 2020 vill mer än halvera kostnaden för sin marknadsföring genom olika partnerskap.

Som tur är kan de som inte får nog av Zlatan Ibrahimovic fortfarande se honom i andra reklamfilmer i tv.

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt