Sveriges största annonsörer

2016-02-16 15:41 Ylva Larsson  

Här är de 20 annonsörer som har köpt mest reklam 2015.

Totalt har Sveriges största annonsörer tillsammans köpt reklam för 11,1 miljarder kronor brutto under 2015. Det visar färska siffror från Sifo Reklammätningar, som kartlägger investeringarna i traditionella mediekanaler.

Största annonsör är som vanligt Ica. Under 2015 köpte dagligvaru­jätten medieutrymme för totalt 1,2 miljarder kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Jämfört med året innan är det en marginell ökning med 0,2 procent.

Konkurrenten Coop är, liksom tidigare år, den annonsör som har lagt näst mest pengar på reklamköp 2015: 676 miljoner kronor brutto. Precis som Ica ligger Coop relativt stilla när det kommer till de totala medieinvesteringarna.

De annonsörer som har ökat sina medieinvesteringar mest är Procter & Gamble, Ikea och Volkswagen.

De som har petats ner från topp-20-listan i år är L’oreal, Unibet, Betsson, Viasat och Orkla. Nya på listan är istället Willys, Mio, Media Markt, Jysk och Citygross.

Inför 2015 ändrade Sifo mätmetod för tv, vilket gör att siffrorna ej är helt jämförbara med 2014. Sifos siffror för internet omfattar ett mindre antal sajter, vilket gör jämförelser svåra.

Här är hela listan:

Sveriges 20 största annonsörer – så många miljoner köpte de reklam för

Annonsör 2014 2015 Diff %
Ica 1225 1227 0,2
Coop 669 676 0,9
Elgiganten 641 646 0,8
Procter & Gamble 379 591 55,9
Telia 580 535  -7,8
Unilever 702 521  -25,8
Ikea 343 440 28,3
Volkswagen 358 440 22,8
Volvo 361 417 15,5
Arla 514 405  -21,2
Tele2 389 385 -1
Tre 387 379 -2
Telenor 415 348  -16,2
Willys 323 344 6,4
Svenska Spel 604 339  -43,9
Mio 316 327 3,4
Media Markt 259 302 16,5
Mc Donalds 352 266  -24,5
Jysk 236 264 11,6
Citygross 274 256  -6,3
Total 11341 11123  

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>