Svenska hypen i LA: "Svenskar ska tacka internet"

2016-10-16 21:48 Viktor Ek  

LOS ANGELES. Jacob Criborn, ena hälften av dj-duon "Nause" tackar internet för de svenska framgångarna på den internationella musikscenen. Dagens Media tog tempen på den helsvenska festivalen Stockholm, CA i Los Angeles, som arrangerades av 7th & Hill och Golden Voice på lördagen.

Helsvensk lineup: Veronica Maggio, Rebecca & Fiona och Icona Pop med flera.

Helsvenska sponsorer: Svenska ambassaden, svenska handelskammaren, Pripps, SAS, Absolut Elyx, Invest Stockholm, Oatly , Stockholm CA och Wonderworld VR.

Varför är du här?, Peter Törnestrand, Senior VFX artist, Chimney.

– Vi öppnade vårat kontor i LA för en månad sedan. Det var det rätta steget i koncernens utveckling. Det var ett moget beslut att flytta till LA eftersom vi är så pass insyltade i feature-film. Och nu har vi även reklamavdelningen här.

Det talas om den svenska hypen. Varför är Sverige ett bra varumärke?

– Svenskar är arbetsamma, reko och kommer hela och rena till jobbet. Vi är effektiva och vi visar vad vi levererar. Det får bli skrytet. Det kanske är lite oamerikanskt, men jag tror jänkarna börjar uppskatta det också.

Jacob Criborn, ena halvan av dj-duon "Nause" tillsammans med Leonard ”Leo” Scheja. Varför är ni här?

– Den här festivalen är en ganska annorlunda grej, men i och med att det är så mycket svenskar i LA känns de helt naturligt. Man känner de flesta som uppträder och är här, så det känns skitkul.

Vad beror den svenska hypen i USA på?

– Vi har otroligt många stora musikproducenter, jag vet inte varför, men vi har väl haft bra internet. De flesta av oss hade råd med en dator när vi var små. Det har underlättat och samtidigt breddat musikscenen vilket inspirerat andra. Det har blivit en bra spiral av det.  Vi har de stora producenterna, Avicci, House Maffia till exempel. De gör sin grej och inspirerar andra. Den svenska framgången? Jag antar den beror på dåligt väder och bra internet.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt