SAS: "Vi vill vara med på den skandinaviska vågen"

2016-10-17 19:50 Viktor Ek  
Max Knagge, ansvarig för USA-marknaden på SAS. – Tittar du i Skandinavien står de frekventa resenärerna för 70 procent av totala ”air spent”. Det är en tydligt avgränsad målgrupp som köper flygresor.

LOS ANGELES. SAS vill bli det naturliga valet för frekventa skandinaviska resenärer och har under året satsat på USA-marknaden med fyra nya långlinjer. – Vi vill vara med på den Skandinaviska vågen, säger Max Knagge, ansvarig för USA-marknaden på SAS.

Reklamkonceptet ”Made by Sweden” tog rejält med fart när Volvo gjorde den till sin. Fler aktörer har fått upp ögonen för att sälja på sin svenska eller skandinaviska identitet.

En av dem är SAS, som storsatsar på den amerikanska marknaden.  Under året har man öppnat flera nya direktlinjer mellan USA och Skandinavien, däribland Stockholm-Los Angeles. Nya är också linjerna till Miami från Oslo och Köpenhamn.

Det är tufft att ta sig in på den nya marknaden och kostar därtill väldigt mycket pengar. Men resultatet har fallit väl ut för SAS som använder den skandinaviska identiteten för att marknadsföra sig.

– Vi försöker skapa en community bland de frekventa resenärerna – ”We are travellers” – men för att förstärka vårat eget varumärke i USA bygger vi på det skandinaviska. Vi har skandinavisk besättning, mat med skandinavisk prägel och jobbar med andra skandinaviska varumärken. Till exempel har Mikkeller ett speciellt öl som bara säljs hos oss och vi samarbetar med Hästen om kuddar och täcken ombord. Vi satsar på den skandinaviska touchen som vi vill ska genomsyra vår service, säger Max Knagge.

På lördagen ordnades den helsvenska musikfestivalen Stockholm, CA. Att sponsra arrangemanget var för SAS helt naturligt.

– I mars öppnade vi direktlinjen Stockholm-Los Angeles. Det är fortfarande en relativt ny linje så festivalen ”Stockholm, CA” var ett tillfälle för oss att nå ut till en relevant målgrupp. Jag menar, hälften av alla där pratade svenska och det är klart att det är viktigt för oss att målgruppen känner till att vi flyger linjen, vad vi kan erbjuda och hur vi skiljer oss från konkurrenter. Samtidigt vet vi att musik är ett väldigt starkt intresse för vår primära målgrupp.

Vilken är er primära målgrupp?

– Vår strategi är ”Make life easier for Scandinavia´s frequent travellers”. Och det är vår huvudsakliga målgrupp. Per definition är det de som reser fem gånger eller mer per år som vi riktar oss mot och som är den målgrupp vi fokuserar på när vi utvecklar våra tjänster. Tittar du i Skandinavien står de frekventa resenärerna för 70 procent av totala ”air spent”. Det är en tydligt avgränsad målgrupp som köper flygresor.

I år har SAS ökat med 25 procent i USA och fortsätter växa. Intresset för Skandinavien ökar, enligt Max Knagge.

– Det har vi sett väldigt tydligt: Amerikaner som vill åka och upptäcka Skandinavien. Vi jobbar exempelvis med turistråden och tillsammans med dem ökar vi intresset för Skandinavien som destination och då vill vi att besökarna åker med SAS. Att antalet som besöker Skandinavien ökar ser vi väldigt tydligt.

Det Skandinaviska varumärket – och vad som förknippas med det – har blivit mer efterfrågat, enligt Max Knagge. Det är en våg som SAS inte vill missa.

– Vi bygger på vad som förknippas med Skandinavien: Mat, kultur eller musik till exempel. Mitt intrycket är att det Skandinaviska varumärket har fått ett uppsving. Det har blivit mer och mer efterfrågat och den vågen är givetvis något som vi vill vara med på.

Hur går satsningen i USA?

– Det är alltid tufft att komma in på en ny marknad. LA är stort och väldigt utbrett så det är svårt att nå ut, men den här nya linjen har funkat väldigt bra. I somras var det en av de bäst bokade linjerna inom hela SAS. Det är ett kvitto på att vi får bra feedback och att resenärerna tycker vi är bra. I år har vi också fasat in helt nya kabiner som med komforten och servicen gör att folk uppskattar produkten, säger Max Knagge.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt