Martin Johnson lanserar poddbyrå: "En bra podd kan alltid lanseras bättre"

2016-11-29 16:05 Simon Nilsson  
Soundtellings grundartrio: Från vänster, Mohamed El Abed, Martin Johnson, längst ner, Andres Moreno. Foto: Evelyn Del Carmen Orrego.

"Spår"-grundaren Martin Johnson startar poddbyrå tillsammans med Mohamed El Abed och Andres Moreno. För Dagens Media berättar han om byråns strategier och succépodden "Spår".

Tillsammans med Anton Berg ligger Martin Johnson bakom succépodden "Spår". Nu erövrar ena halvan av succén ytterligare podd-mark när han, tillsammans med Mohamed El Abed och Andres Moren, lanserar poddbyrån Soundtelling.

Radioräven Martin Johnson berättar om bakgrunden till projektet. 

– Jag har jobbat med radio i över tio år. Tidigare sa man så att från Dramatiska Institutet - numera STDH , där jag pluggade, fanns det en tunnel mellan skolan och SVT och Sveriges Radio. För några år sedan förändrades allt. Nu är vi på en punkt där 2.3 miljoner lyssnar på podcast i veckan. Det är etablerat medium, säger Martin Johnson till Dagens Media.

Martin Johnson och Mohamed El Abed har båda två tidigare figurerat på produktionsbolaget Ljudbang, som bland annat ligger bakom "Spår" och flertalet podcastkampanjer. Andres Moreno har mer än 15 års kommunikation och contentproduktion i ryggsäcken. Tillsammans ska de bilda en contenbyrå med fokus på podcastberättelser och engagerande storytelling.

– Vi möttes och pratade om hur vi kan förvalta det här på bästa möjliga sätt. Det vi kommer göra är att rikta in oss på att hjälpa olika företag, institutioner, mediebolag och organisationer med podcastformatet, säger Martin Johnson.

Soundtelling kommer att producera poddar åt sin samarbetspartner, men samtidigt menar Martin Johnson att just produktionen inte behöver vara det viktigaste för att göra en populär podcast.

– Vi ska producera poddarna – vi är med från ax till limpa. Men vi ska inte bara producera utan vi ska även hjälpa kunderna med distributionen: "Det är såhär vi ska göra". En bra podd kan alltid lanseras bättre och då är vad, varför och hur bra frågor att ställa.

"Kvalitetsgaranti"

Byrån kommer främst att rikta in sig på att producera storydrivna poddar med samarbetspartners så som företag, offentliga institutioner och organisationer.    

– Vårt fokus kommer ligga på berättande poddar, det är där jag tror att man utnyttjar poddens fulla potential. I en samtalspodd finns det massor av saker att lära sig, men jag tror att om man hör en programledare vill man känna att "fan, jag känner verkligen den här personen". Där har berättande poddar en fördel.   

Martin Johnson hoppas på att lyssnarna ska kunna lära känna Soundtelling som en poddbyrå som ska garantera en viss kvalité.

– För mig är poddvärlden lite "survival of the fittest". Du och jag skulle kunna starta en podcast på tio minuter, men min erfarenhet är att konceptet är viktigt. Vårt mål med Soundtelling är att när lyssnarna hör att det är vi som står bakom en podd ska det vara en kvalitetsgaranti.

Podcasten "Spår" – "skillnad på riktigt"

Martin Johnson lanserar ett nytt projekt just när ett annat precis gått i mål. Och förhoppningsvis kan en succépodd leda till fler. 

"Spår" är podcast som tagits fram i samarbete med ljudstartupen Acast och har kallats för "en svensk Serial", den beskrivs på poddens sida med orden: "I ett känt kriminalfall hittar vi det okända och följer spåren". Podden är just nu inne på sin fjärde säsong där Martin Johnson och hans kollega Anton Berg undersökt Raggarmordet i fem avsnitt. Sista delen släpptes under morgonen. 

I slutet på april 2015 såg avsnitt nummer ett av "Spår" dagens ljus. Vad har hänt sedan dess?    

– Spår har utvecklats väldigt mycket sedan jag och Anton Berg kläckte den här idén tillsammans. Nu har vi hittat ett sätt där vi "träffar" på ett helt annat sätt. Bland annat har vi börjat göra säsongerna mer dynamiska och numera sitter vi dessutom också mittemot varandra på redaktionen.

Vad är det bästa med att göra podden?

– Främst att vi känner att vi har ett förtroende. Och att det här journalistik där vi gör skillnad på riktigt.

Lyssnarna då! Vad har ni fått för respons?

– Utan lyssnare – inget Spår! Relationen till lyssnarna har utvecklats sen första säsongen, och det är också en stor skillnad mellan Sveriges Radio. På SR får man något mail om man har uttalat något fel, nu när man inte har det där SR-filtret blir det en mer direkt kontakt till lyssnarna.

Har ni fått in mycket tips?

– Mitt under säsongen gjorde vi en paus och frågade om tips från allmänheten. Något som funkade hur bra som helst. Även om det är raggare runt 50 som är inblandade i fallet, och kanske inte direkt lyssnar på podden – men deras barn gör det.

Säsong 4 av "Spår" går i mål idag. Vad tror du kommer hända med fallet "Raggarmordet"?

– Jag tror att det här kommer puttra i några månader. Sen är ju podcast-formatet så bra att vi inte är bundna till några sändningar vilket betyder att vi kan göra ett till avsnitt om "Raggarmordet", vilket jag tror kommer hända. Jag tror att någon vet vad som hänt med Bo Göransson.

Vad kan "Spår"-lyssnarna förvänta sig härnäst?

– Jag och Anton ska andas ut i några dagar, sen ska vi göra en plan för vad som kommer härnäst!               

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt