Lisa Wahlström om chefsrollen på Coca-Cola: "Utmaning jag inte kunde motstå"

2017-02-17 15:24 Hanna Frick  

Spotlight PR:s tidigare vd, Lisa Wahlström, klev i förra veckan in som kommunikationschef på Coca-Cola European Partners i Sverige. För Dagens Media berättar hon om varför hon sökte tjänsten och vad det är som driver henne.

Det har inte alltid varit självklart att det är kommunikation som Lisa Wahlström velat jobba med. Intresset har snarare växt fram med tiden.

Lisa Wahlström inledde sin karriär på McDonald's där hon hade hand om kvalitets- och inköpsfrågor, men också flera samarbetsprojekt med kommunikationsavdelningen.

– Jag upptäckte att kommunikation var kul, där handlade det om att etablera bra relationer till alla oavsett om det var en kund eller leverantör. Det är någonting som jag kommer att ta med mig i min roll inom Coca-Cola.

Hon började plugga pr och kommunikation i Sundsvall samtidigt som hon fortsatte att arbeta deltid på McDonald's kommunikationsavdelning. En dag fick hon en förfrågan om att började jobba som konsult för Burson-Marsteller som var McDonald's pr-byrå vid den tiden. Hon stannade på byrån i sex år innan hon tog sig vidare till Spotlight PR. 

– Men jag har egentligen aldrig haft någon form av karriärsmål utan snarare haft möjlighet att jobba med duktiga personer som har drivit mig framåt, säger hon. 

Efter två år på Spotlight PR klättrade hon till tjänsten som vd och i fyra år ledde hon byrån innan hon valde att lämna sitt uppdrag. Under tiden på Spotlight arbetade hon med kommunikations- och förtroendefrågor för bland annat Facebook, Tele2 och Comviq.

Beslutet att lämna byrån tog hon redan i våras, hon kände att det var dags att gå vidare och fortsätta arbeta med att utveckla och driva företag framåt.

– Jag tror att det handlar om att jag har en nyfikenhet för att utveckla, mig själv och andra, och en nyfikenhet för förändring. Att aldrig stanna upp eller känna sig nöjd, det finns mycket i mig som person som förklarar det. Det i kombination med en vinnarinstinkt. Det är kul att vinna en affär eller ett förtroende. De egenskaperna driver mig.

Efter att ha haft god tid på sig att fundera över vad hon ville göra härnäst tipsade en vän henne att tjänsten som kommunikationschef på Coca-Cola European Partners låg ute och hon bestämde sig för att söka.

– Det som fångade mig var att det fanns ett starkt varumärke men även utmaningen i att få vara med och utveckla företaget. Det är ett välkänt varumärke som håller på med ständig utveckling och innovation och som har ett imponerande hållbarhetsarbete med stark lokal förankring och produktion i Sverige, säger Lisa Wahlström och fortsätter:

– Det var en utmaning jag inte kunde motstå.

Än så länge är det för tidigt att se vad Lisa Wahlström skulle vilja förändra, men hon tror generellt att kommunikation i en bredare mening blir allt mer viktigt.

– Det såg jag även på Spotlight, att kommunikationen måste stötta affären. Det är otroligt viktigt att ha en bra kommunikation mellan både kunder och medarbetare. Förr var det lätt att marknadsföra sig genom exempelvis prissättning men nu handlar det mer om relationer och förtroende. I slutändan är det viktigast att vara äkta och lyssna.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt